Doorn Driebergen 1 redt het niet tegen OZU 1

De uitwedstrijd speelde we in een zeer warme en onrustige zaal. De verwarming stond voor ons gevoel op maximaal, er waren nog jeugdwedstrijden bezig en de afsluitende deur van de zaal klapte steeds dicht als iemand er doorheen liep. Daarnaast nog twee invallers dus de omstandigheden waren niet ideaal voor ons.

Johan speelde aan bord 2 met zwart tegen Ed van Eeden, die in een Schots gambiet probeerde om de stelling scherp op te zetten. Johan ging hier niet op in en bereikte na 11 zetten gemakkelijk een gelijke stelling. Zijn tegenstander zag er geen brood meer in en bood op zet 12 remise aan, en ook al was het nog vroeg in de avond nam Johan dat aanbod na overleg met Gert aan.

Erik Corneth speelde een geweigerde Morra met Pf6 van zwart. Lang nadenken in de opening betaalde zich niet uit. Erik overwoog de cruciale variant, dat werd duidelijk in de analyse na afloop, maar het was te ingewikkeld voor hem. In de resterende zetten had wit geen plan en kwam beduidend minder te staan.  Zwart mistte daarbij ook nog een enorme kans om materiaal te winnen. Maar het was moeilijk te zien. Een brutaal remise aanbod van Erik werd tegen verwachting in geaccepteerd. Ook de zwart speler had moeite om de juiste voortzetting te vinden.

Gert kreeg aan bord 5 met wit een Ben-Oni op bord. Na zwarts exd5 had hij de keuze om terug te nemen met de c- of de e-pion. Het eerste is gebruikelijker maar Gert koos voor de tweede optie die ook goed speelbaar is en zwart wat minder tegenkansen biedt. Wit moet dan wel de goede voortzettingen doen om zelf iets te bereiken en dat lukte Gert niet helemaal. Nadat zwart de gelegenheid te baat nam om op f3 zijn witveldige loper tegen een paard te ruilen viel er weinig meer te bereiken: de stelling was volkomen gelijk en nogal steriel. Uiteindelijk resulteerde dat in een remise.

Tom als invaller mocht tegen een speler met een iets hogere rating ( 1905 vs 1448) proberen er het beste van te maken. Geheel tegen zijn gewoonte (aanvalluh) in  koos hij een verdedigende tactiek. In een Engelse opening kon ik elk gevaar elimineren en haalde ik na 23 zetten het beoogde halve punt binnen.

Jon speelde een Spaanse partij, het klassieke Chigorin. Dat ging echter niet helemaal lekker. Het werd een partij waar zijn tegenstander als een wurgslang de stelling van Jon afkneep.

Rik kwam op een gegeven moment drie pionnen achter. Hij had daarvoor wel wat compensatie met een loperpaar tegen twee paarden, maar het zou niet voldoende moeten zijn. Na kleinere en grotere fouten van zijn tegenstander won Rik alsnog.

Eric had een degelijke partij maar gebruikte teveel tijd. In een lastige maar nog te houden stelling, deed hij in tijdnood een verkeerde terugzet met zijn paard waarop zijn tegenstander hem “stikmat” kon zetten.

Guido, de andere invaller, kreeg een langdradige partij waarbij hij langzamerhand zijn concentratie verloor. Hij kreeg al snel last van een zwarte loper die voor een vervelende pin zorgde. Guido probeerde met geforceerd spel dit op te lossen. Dit leek lange tijd goed te gaan, maar hij overzag een manoeuvre. Een zwarte toren kon zijn stelling binnendringen en zo een eventuele doorgebroken pion creëren. Het was misschien wel houdbaar maar de tijd deed ook z’n werk. Na een verkeerde koningszet even later was het schaak en na nog een verkeerde koningszet mat.

OZU 1 (rat:1916) Doorn Driebergen 1 (rat:1830)53
1.Blok, S. (Sander)(2062)Bies, E. (Eric)(1992) 1 0