Weer een puntje gesprokkeld , nu tegen ZZC 2

Vooraf hadden we gehoopt een overwinning te boeken op een medekandidaat voor een plek in de onderste regionen van de ranglijst. Achteraf mogen we blij zijn met de puntendeling en staan we nu met 4 punten uit 5 wedstrijden op de 6e plaats van de 10 teams.

Ab van Westreenen kreeg aan bord 1 een Konings-Indische opening tegen met Pf3 en na d5, werd Lg2 gespeeld. Na de 15e zet werd er veel afgeruild in het centrum en beiden hielden nog een toren en 6 pionnen over. Na nog wat heen en weer geschuif werd er besloten tot remise.

De tegenstander van Mees van Winkoop aan bord 5 speelde vanaf het begin behoorlijk defensief. Zijn loper aan koningszijde stond al snel helemaal vast op zijn startveld, en zijn pionnenstructuur aan de damezijde was te zwak om lang te rokeren. De koning bleef dus in het midden, de torens helemaal in de hoek, en de pionnen bijna allemaal op de 2e lijn, terwijl Mees helemaal ontwikkeld stond. Een ware jacht op de koning begon, waarbij deze noodgedwongen steeds verder het bord op liep. Al snel leidde dat tot de val van het enige witte stuk dat wel ontwikkeld was. Met een dreigend mat in 2 (waarbij de witte koning op e8 zou eindigen!) gaf zijn tegenstander op.

In een schotse partij die Ronald Stomphorst aan bord 2 speelde werden vrij snel de meeste stukken afgeruild. Ronald won daarbij een pion, maar dat leverde geen betere stelling op. In het eindspel met een toren en een aantal pionnen werd tot remise besloten omdat beide partijen vast zaten aan het verdedigen van pionnen en daardoor niets meer kon bereiken.
Met deze remise bleef onze voorsprong intact.

Peer van Putten speelde met zwart aan bord 3 en kreeg de veel gespeelde Londen-opening voorgeschoteld. De bekende witte opmars via de h-lijn werd beantwoord met een zwarte opstoot in het centrum. Na 18 zetten hielp Peer helaas een volkomen gelijke stelling om zeep met een stukkenruil die resulteerde in pionverlies en een mindere stelling. Twintig zetten later waren alle pogingen om nog wat te bereiken uitgeput waarna hij opgaf. Het enige winstpunt was dat zijn tegenstander (woonachtig in Zeist) het zo naar zijn zin had, dat hij overweegt volgend seizoen lid te worden van onze vereniging.
Helaas werd onze voorsprong hiermee geneutraliseerd en moesten de twee resterende partijen duidelijkheid gaan scheppen.

Guido Grünbauer speeld aan bord 6 tegen Ben van Ginkel ,”de man die er zijn licht op liet schijnen” met zijn eigen schaakbord. Hij opende met d4 met uiteindelijk een leuke aanval op h7. Maar goed, de aanval werd prima gepareerd en Guido werd door zwart teruggedrongen. Zijn koningsstelling was nu wel verzwakt. Er werd wat heen en weer geschoven met wat stukken waarbij Guido de d4 pion te veel naar voren schoof. Dit koste, achteraf volgens de computer, zijn winst aanval; het voordeel het zakte van 2.5 naar 0.1. Alleen remise bij juist spelen was maximaal haalbaar en dat werd het met een 2,5 – 2,5 tussenstand als gevolg.

Han de Wit zat op dat moment in een moeilijke stelling met een vrijpion tegen op de 7e rij. Na een slordigheid in het middenspel verspeelde Han een paard. Uiteindelijk bleek zijn tegenstander niet in staat het eindspel winnend af te sluiten. Met allebei nog een Toren en beide Koningen in het midden op het bord kon Han alsnog net voldoende tegendruk organiseren om remise af te dwingen en werd de 3 – 3 eindstand bereikt.

Doorn Driebergen 2 (rat:1564) ZZ Combinatie 2 (rat:1533)33
1.Westreenen van, A. (Albert)(1637)Remie, P. (Peter)(1691) 0,5 0,5