Doorn Driebergen sneuvelt in de halve finale

De uitwedstrijd tegen Woerden was in een nieuwe locatie welke al door de bridge vereniging werd gebruikt. Ruime tafels en een ruime opzet is dan al een goed begin. Het verschil in rating was echter nog wel aanwezig.

Ondanks het rating verschil van gemiddeld 110 punten ging de strijd de eerste drie uren gelijk op.

Woerden had de opstelling wat door elkaar gehusseld en zo trof Gert op bord 4 niet Selman Ercan maar Ed Oosterlaken. Voor de openingsvoorbereiding maakte dat niet veel uit want beide spelers openen doorgaans met 1.d4 2.c4. Dat was ook wat er deze keer gebeurde. Gert had dit seizoen met de witte stukken 2x de Cambridge Springs variant van het damegambiet voor de kiezen gekregen en wilde dat nu wel eens met zwart proberen. Dat ging goed want na de pionopstoot in het centrum, 11.e6-e5 had Gert de zwarte openingsproblemen opgelost. Oosterlaken probeerde vervolgens eerst op de koningsvleugel en daarna op de damevleugel ijzer nog iets te bewerkstelligen maar dat kwam hem bijna duur te staan. Na wits 22ste zet was de volgende stelling ontstaan:

Met zijn laatste zet, Pd4, dreigt wit te slaan op c6 of de loper op e6 af te ruilen. Gert speelde hier het degelijke Ld7. Ld5 was echter sterker geweest: de loper staat actiever op d5 en zwart heeft veld e4 goed onder controle zodat de opstoot e3-e4 voorlopig niet tot de mogelijkheden behoort. Echter, een nog veel sterkere zet was 22. … Pd5! geweest. Na 23.Pxe6 Pxb4 24.axb4 Txe6 blijft zwart de kwaliteit voor en na b.v. 23.Tc4 Pxe3!! 24.fxe3 Dxg3! Heeft zwart ook groot voordeel. Na deze gemiste kans ging de partij verder gelijk op en moest Gert op het laatste nog een paar nauwkeurige zetten doen om de remise veilig te stellen, ½-½.

Johan speelde aan bord 2 met zwart tegen Sten Goes. Een paar jaar geleden had Johan met wit tegen hem remise gehaald, eveneens in een bekerwedstrijd. Het werd nu een Tweepaardenspel, wat Johan zowel met wit als met zwart speelt. Dat hielp hem om de eerste 15 zetten snel door te komen, hoewel hij een kleine onnauwkeurigheid beging waardoor wit veld c5 in handen kreeg. Daarna wist Johan steeds de juiste voortzetting te vinden, totdat hij met Tf8 torenruil had kunnen aanbieden. Hij koos echter voor Te8 met aanval op de witte vrijpion, maar dat was wat minder goed, tenminste als wit alles goed had gedaan. Nu beging wit een kleine onnauwkeurigheid, waardoor Johan met c6-c5 zijn spel kon bevrijden en er een eindspel resteerde, waarin beide spelers niets beters hadden dan zetherhaling. Een remise dus, en daar kon Johan gezien de kracht van zijn tegenstander en het behoorlijk evenwichtige verloop van de partij zeker vrede mee hebben, 1-1.

Eric speelde een degelijke partij. In het middenspel kon hij het vervolg niet goed vinden, waardoor zwart het initiatief overnam. De stelling was nog gelijk, maar na een mindere zet mistte zwart materiaalwinst. Na veel afruilen ontstond een moeilijk eindspel voor wit vanwege de zwakke zwarte velden. Na een onverwachte afruil, werd de witte dame heel actief en kon wit wat druk uitoefenen. Met nog beperkte tijd op de klok dacht Eric een mooie combinatie te zien. Na een onverwachte tegenzet, welke eigenlijk niet goed was, was Eric het even kwijt en verloor onnodig een stuk. Er bleek echter een eenvoudig antwoord te zijn waardoor Eric een pion voor gebleven was, 1-2.

Erik Corneth startte de partij met een agressieve opzet, maar toen het puntje bij paaltje kwam zette Erik niet door. Hierdoor kon zijn tegenstander het initiatief naar zich toe trekken. De dame vleugel was voor zijn tegenstander, dus startte Erik een venijnige aanval tegen de zwarte koning. Dat werd nog even oppassen. Door een goed getimede opening van het centrum bleek de witte koning nog kwetsbaarder dan de zwarte. Het ingewikkelde vervolg leidde tenslotte tot een toren eindspel met 2 pionnen meer voor zijn tegenstander. Met één blunder gaf deze aan Erik nog de kans om helemaal terug in de partij te komen, maar die kans werd niet gegrepen en daarna was het theoretische toren eindspel eenvoudig te winnen, 1-3.

Woerden (rat:2088) Doorn-Driebergen (rat:1978)31
1.Ercan, S. (Selman)(2031)Bies, E. (Eric)(1972) 1 0