Doorn Driebergen 1 en Zeist 1 delen de punten

Derby tegen de buren uit Zeist. Zeist had de punten nog hard nodig in de strijd tegen degradatie. Voor Doorn Driebergen stond niet zoveel meer op het spel. We waren gelukkig ook weer eens compleet.

Gert Legemaat trof aan bord 5 Gerard Hamers die met 1.e4 opende. Hamers had gerekend op het Siciliaans maar kreeg 1. … e5 voorgeschoteld. Het werd Italiaans en Hamers koos voor de meest tamme variant: Giuco Piannissimo. De partij was inderdaad estremamente pianissimo. Afgezien van wat positionele manoeuvres gebeurde er eigenlijk niets vermeldenswaardigs. Na 23 zetten waren er al veel stukken geruild en was er een gelijkstaand eindspel bereikt. Geen van beide spelers had de illusie dat in dat eindspel meer te halen viel dan remise, dus werd de vrede getekend, ½-½

Het lidmaatschap van twee verenigingen kan soms de vreemde uitkomst hebben dat je tweemaal in 3 dagen tijd tegen dezelfde tegenstander moet spelen. Zo mocht Peter Egelie de dinsdagavond in de interne van sv Zeist tegen de oekrainer Alexander Kirilov met de witte stukken spelen (verlies) en donderdagavond erna opnieuw in de SOS competitie met de zwarte stukken.

Daar ik wist dat Alexander met e4 zou openen besloot ik de caro kann advance variation met c5 te spelen i.p.v. het gebruikelijke Lf5 om gebaande paden enigszins te ontwijken en voor wat verrassing te zorgen.
De partij werd hierdoor toch aardig in het evenwicht gehouden en om niet te gaan forceren stelde ik op zet 41 remise voor , welk door Alexander werd aangenomen,1-1.

Johan de Groot met wit een Scandinavische opening op het bord van zijn tegenstander IJntze Hoekstra. Wit had enige voorsprong in ontwikkeling, maar zwart weerde zich secuur, en wist alle mogelijke problemen te omzeilen. Omdat beide spelers geen krimp gaven werd het evenwicht nooit echt verbroken. Er resteerde een gelijkstaand lopereindspel, en ieder kon tevreden zijn met een interessante partij en een half punt, 1½-1½.

Erik Corneth speelde met zwart de klassieke Hollandse verdediging. De wit-speler deed een aantal ongelukkige zetten en Erik stond al snel gewonnen. Het orakel dat ook wel Stockfish heet gaf op een zeker moment zelfs +4 voor zwart. Erik zag echter niet hoe hij het moest afmaken. Hij deed vervolgens, om onverklaarbare redenen, een aantal hele slechte zetten achter elkaar en verloor volledig de controle over de partij. De wit-speler had voor de winst kunnen gaan maar wikkelde zijn sterke loperpaar af, verzuimde om door te stoten op de koningsvleugel, wist niet te breken op de dame vleugel en parkeerde zijn torens dubbel op een invalide plek. Zetherhaling bracht verlossing, 2-2.

Jaap Bij de Vaate speelde met wit tegen clubgenoot Wijnand die ook lid van onze tegenpartij is. Jaap speelde het Londen-systeem en dat bleek een miskeuze. Zwart bleek uitstekend op de hoogte en had al snel een betere stelling. Met uitstekend spel wist hij risicoloos een flinke aanval op te zetten terwijl Jaap nauwelijks aangrijpingspunten voor weerwerk had. Na verloop van tijd liet zwart zijn aanval echter wat verzanden en kreeg Jaap tegenkansen. Toen hij twee pionnen voorkwam, bleek dat voldoende voor de winst, 3-2.

Rik van Drie liet zijn partij langzaam glippen en verloop wat onnodig leek het, 3-3.

Eric Bies kreeg een complexe stelling met zwart op het bord. Na wat gemanoeuvreer van beide kanten, misten beiden een stukwinst voor wit. In het vervolg werden er veel stukken geruild en hield Eric een eindspel over met een goed paard tegen een slechte loper. Probleem was wel dat de zwart koning eigenlijk nergens kon binnenkomen. D.m.v. tempodwang moest wit een keuze maken en dit gaf de zwart koning de gelegenheid om binnen te dringen. Dit was op zich nog steeds remise als wit alles goed speelde. Echter wit vergat 1 zet een bepaald veld te dekken en daardoor kon Eric een belangrijke pion winnen en een paar zetten later gaf wit op, 4-3.

Jon van Midde kreeg de Sveshnikov Siciliaan op het bord. In Jon zijn Utrechttijd werd nog wel succes geboekt tegen dit systeem, ook tegen sterkere spelers. Maar hier stokte het al gauw door een verrassend antwoord van de zwartspeler…. In het daarna ontstane gelijke eindspel met beiden toren en loper probeerde wit weer op winst te spelen, echter zwart dreigde opeens een schaak gevolgd door een gevaarlijk aftrekschaak, waardoor torenruil nodig was. Het ontstane lopereindspel leek simpel potremise….Jon bekeek intussen relaxed de andere partijen, verbaasd dat een remiseaanbod was afgeslagen. Ineens bleek waarom lopereindspelen verraderlijk kunnen zijn: zwart bracht een onverwachte finesse op het bord! Dat leidde geforceerd tot een pionneneindspel. Dat was met precisie nog wel remise te houden. Jon zag dat, maar was nu ineens in tijdnood… Paniek en een totaal verkeerde voortzetting deden helaas de rest….,4-4.

Doorn Driebergen 1 (rat:1918) Zeist 1 (rat:1862)44
1.Bies, E. (Eric)(1972)Oosten van, A. (Arend)(2059) 1 0