Uitslagen ronde 1

Met 52 deelnemers zijn we afgelopen donderdag weer gestart met de interne competitie. 47 van die 52 deelnemers waren present op de eerste clubavond zodat er aan 23 borden gespeeld kon worden. De kop is er dus weer van af. Traditiegetrouw vielen er weer een aantal verrassende uitslagen te noteren in de eerste ronde.

Een van de clubkampioenen van afgelopen jaar, Johan de Groot, ging de bietenbrug op tegen Willem Frouws. In een toreneindspel dat remise had moeten worden probeerde Johan toch een winstplan te vinden. Met maar zeer weinig tijd op de klok was dat een riskante onderneming, zeker tegen een koele kikker als Willem. Johan verblunderde in hoge tijdnood een cruciale pion en Willem wist uiteindelijk zijn pluspionnetje naar de overkant te krijgen. Na de transformatie tot dame was de strijd beslist en kon Willem het volle punt incasseren.

Ook de clubkampioen van het jaar daarvoor, Arnoud Huibers, verloor. Hij ging ten onder tegen Alwin van Ee. De clubkampioen van al wat langer geleden, ikzelf dus, had ook een moeilijke avond. In een gesloten Siciliaan waarin Jan Esmeijer de witte stukken voerde ging het aanvankelijk gelijk op. In het middenspel bleek Jan echter beter opgelet te hebben bij de lessen van Herman Grooten dan ik en begon hij het insluiten van een vijandelijk stuk in de praktijk te brengen. Dat resulteerde in een zeer zielige ingesloten zwarte loper op h8 die nooit meer bevrijd kon worden. Uiteindelijk werd tot remise besloten in een stelling waarin Jan nog wel voor de winst had kunnen gaan.

We hebben gezien het aantal leden een extra groep (E) toegevoegd. Zo is er voor veel meer leden kans op de fles wijn voor promotie!
(Zie ook Leden-updates.)

Joost Zwaan Erik Corneth 0-1