Doorn Driebergen 1 verliest eerste wedstrijd

Met een sterk gewijzigd team is Doorn Driebergen 1 vrijwillig een klasse lager lager gaan spelen. In de thuiswedstrijd tegen HSG 1 werd een zwaar verlies geleden.

Mees van Winkoop mocht, in zijn debuut in het eerste, op bord acht tegen dezelfde tegenstander van HSG als vorig jaar aantreden. Zijn tegenstander speelde een Scandinavische verdediging, die hij met het Blackmar-Diemergambiet beantwoordde. Dit leverde een mooi ontwikkelingsvoordeel op. Een loperoffer en een aardige afruilcombinatie later stond de witte dame op c7. Omdat de toren van h8 naar g8 was verplaatst, bleef de zwarte koning helemaal vaststaan op zijn startpositie en kon deze het doelwit worden van een mooie aanval.  Op zet 23 ging het echter helemaal mis: de zwarte dame was op d7 terecht gekomen – tegen de witte dame aan – en in een vlaag van verstandsverbijstering maakte Mees een pionzet, waardoor de witte dame onverdedigd achterbleef. Na een verbaasde blik van zijn tegenstander werd de witte dame van het bord gehaald, en kon Mees de partij opgeven, 0-1.

Han de Wit speelde tegen een bekende oud politicus, die het schaken nog niet was verleerd. Tot de 26e zet bleef de partij aardig in evenwicht met veel druk van wit in het centrum van de dame en twee torens op d1 en e1. Helaas ruilde Han de dames af op e7, waarna wit een toren op de 7e rij kreeg en met ondersteuning van een zwarte loper de c pion kon doorlopen, die alleen nog ten koste van een paard kon worden tegengehouden. De partij werd daarna opgegeven op zet 34 en er ontstond een 0-2 achterstand.

Helaas geen verslag over Ab van Westreenen die zijn partij verloor, 0-3.

Gert Legemaat kreeg met wit op bord 2 de ruilvariant van de Grunfeld op het bord. Hij speelde hetzelfde subvariantje als in een externe wedstrijd een half jaar geleden, en kwam ook nu goed uit de opening. In het middenspel maakte hij met de opstoot d5 echter een strategische fout: de opstoot van de buurman, e5, was aangewezen. Na deze fout kwam Gert met de rug tegen de muur te staan. Een achtergebleven pion op b3 kwam zwaar onder druk te staan. Uiteindelijk moest Gert zelfs het oerlelijke Pb1 spelen om die pion niet te verliezen. Van enig tegenspel was geen sprake meer: hakken in het zand en blijven staan  was de enige optie. Dat lukte met hangen en wurgen. Gerts tegenstander liet uiteindelijk het bevrijdende c3-c4 toe, waarna Gert uiteindelijk toch een remise uit het vuur kon slepen, ½-3½

Rik van Drie mocht met zwart tegen een sterke tegenstander: Michael de Vos. Hij herinnerde zich nog een partij van ongeveer 30 jaar terug (KNSB) waar hij helemaal weggespeeld werd. Concentratie was dus vereist! Rik kwam onder druk te staan uit de opening, maar wit kwam er niet doorheen, mede dankzij een paar vervelende paarden die wat tegenspel konden creëren tegen de witte dame. Wit deed daardoor een paar strategisch wat mindere zetten. Na ruil van de gevaarlijke witte dame kon Rik een pion winnen en in het eindspel nog twee. Met drie pionnen minder gaf wit op, 1½-3½.

Jos Derksen raakte na een rustige opening in het middenspel de kwaliteit kwijt na een onverantwoord avontuur met de toren. Toen de overwinning voor zijn tegenstander eraan leek te komen, zag deze een paardvork over het hoofd, waardoor hij zijn toren kwijt raakte en Jos dus een stuk voor stond. Door nog een stuk te offeren deed zijn tegenstander nog een poging om te promoveren maar dat kon Jos pareren, 2½-3½.

Toen was het weer spannend met ingewikkelde stellingen bij Peer en Johan.

Peer van Putten kwam met zwart redelijk uit de opening. Beide spelers wachtten met rokeren om een koningsaanval te voorkomen. Wit kreeg het initiatief, maar zwart verdedigde zich actief en had tegenspel. Toen na een zet of 20 zwarts toren op de 2e rij ingesloten raakte, besloot Peer deze te offeren om een alles of niets koningsaanval te forceren. Hij gooide er ook nog een loper tegenaan om de koning het vrije veld in te lokken. Een spannende jacht van bijna 20 zetten volgde, met nogmaals een (schijn-)torenoffer (op straffe van mat), maar wit wist zich staande te houden. Toen mat of eeuwig schaak niet meer mogelijk was, stond zwart verloren en gaf Peer op, 2½-4¼.

Johan de Groot kwam met zwart in een merkwaardige opening terecht na het ogenschijnlijk tamme begin van wit met 1 d3 en 2 Pc3. Nadeel was dat zijn tegenstander dit vaker had gespeeld. Johan kon met zijn paard snel op e3 binnenkomen en de witte loper op f1 afruilen. Wit kreeg echter een vervelende pion op f5 die het zwarte spel belemmerde. Johan koos ervoor om met een pion minder op tegenkansen te spelen. Die waren er ook wel, het vervolg was spannend, maar wit wist alle klippen te omzeilen en het punt voor HSG binnen te halen, 2½-5½.

Doorn Driebergen 1 (rat:1707) HSG 1 (rat:1789)2,55,5
1.Groot de, J.A. (Johan)(2011)Dekker, S.T. (Sito)(1951) 0 1