Ongekend zware nederlaag in Soest, doek gevallen voor 2e team

Vol goede moed begonnen we in Soest tegen het tweede team van de honderdjarige vereniging SSC 1922  aan onze laatste poging om van de onderste plaats in de tweede klasse 2B af te komen. We werden getrakteerd op een mooie pen vanwege het honderdjarige bestaan van onze gastheren en het leek wel of de meeste spelers van ons op vrijdag de dertiende  in plaats van vrijdag de veertiende speelden.

Slechts Guido Grünbauer slaagde er in als laatste de eer te redden door een remise te spelen. Voor hem in ieder geval een positief resultaat na al die zware wedstrijden in de interne kampioensgroep.

Han de Wit was te veel afgeleid door de vreemde opening op het bord naast hem van Mees van Winkoop, waar een zogenaamd Colorado Gambiet verscheen en blunderde in de opening en leed voor het eerst dit jaar een nederlaag in de externe competitie. Han gaf later aan dat hij nog nooit van deze opening had gehoord, maar wel in zijn jeugd vaak had geholpen om de vermaledijde Colorado kever te verdrijven van zijn vaders aardappelveldje.

Even later was ook Ab van Westreenen aan bord 1 uitgespeeld tegen het jeugdtalent  Wouter Terlouw uit Soest, die als tweede was geëindigd in ons Rapidtoernoi van december jongstleden.

Mees van Winkoop kwam een stuk achter in de woeste partij die ontstond in het Colorado Gambiet  en moest uiteindelijk het moede hoofd buigen.

Aan bord 3 speelde Peer met wit het London systeem. Hij kwam behoorlijk uit de opening maar koos in het middenspel het verkeerde plan. Eerst verjoeg hij zwarts dame en loper van de damevleugel die daar geen dreiging vertoonden, vervolgens liet hij een pionnenstorm op zijn eigen koningsvleugel toe wat hem een stuk kostte. Een alles of niets aanval op de damevleugel werd daarna koeltjes afgeslagen en kon Peer terecht opgeven.

Ook Meinko Ronner kwam in zwaar weer terecht, probeerde gezien de stand op de overige borden nog een wanhoopsaanval na onnodig stukverlies in het verre middenspel maar liet uiteindelijk de vijfde nederlaag aantekenen.

Guido Guido Grünbauer nam tenslotte maar genoegen met remise waardoor we tenslotte met een 5,5 – 0,5 nederlaag naar ons huis konden gaan.

Aan de gezellige bar in Soest was onze nederlaag snel vergeten en maakten we ons op voor de laatste hindernis.  Op 11 mei wacht ons nog een zware  uitwedstrijd tegen Veenendaal 1 , die op de tweede plaatst staat. Hier moeten we ieder voor zich spelen, de uitslag heeft geen betekenis meer, we komen niet meer van de laatste plaats af.

SSC 1922 2 (rat:1662) Doorn Driebergen 2 (rat:1562)5,50,5
1.Terlouw, W. (Wouter)(1923)Westreenen van, A. (Albert)(1625) 1 0