Doorn Driebergen bekert verder!

In de voorronde van de beker moesten we uit tegen Paul Keres. Het blijft altijd afwachten wat voor team zo’n grote vereniging opstelt. In een schoollokaal met veel rumoer op de achtergrond vanwege een intern toernooi, waren we in eerste instantie vooral druk bezig om de diverse speeltafels op gelijke hoogte te krijgen zodat het bord stabiel lag en dat was best al een opgave. Nu nog de echte wedstrijd…

Gert Legemaat werd met zwart op bord 4 getrakteerd op de niet vaak gespeelde Ponziani opening: 1.e4 e5, 2.Pf3 Pc6, 3.c3. Het zwarte antwoord dat Gert op de 3de zet speelde, 3. … d5, was nog theorie, maar daarna waren beide spelers snel “out of book” en moesten ze het allemaal zelf gaan bedenken. Gerts lange rokade was op zich goed, maar na een onnauwkeurige zet kreeg zijn tegenstander aanvalskansen tegen Gerts koningsstelling. Hij  pakte echter niet door en probeerde vooral Gerts tegendreigingen te pareren. Een blunder op de 17de zet kostte Gerts tegenstander een stuk. Hij stribbelde daarna nog 10 zetten tegen maar legde toen het moede hoofd in de schoot en gaf terecht op, 0-1.

Erik Corneth speelde op bord 3 met de witte stukken. Op zet 8 geeft Erik een pion cadeau. De stelling die overblijft is niks minder dan rampzalig te noemen. (zie diagram) Erik dacht meermaals aan opgeven maar bleef spelen om niet zijn teamgenoten te ontmoedigen. Tijdens de lijdensweg bleef zijn tegenstander koelbloedig de juiste zetten doen tot en met het eindspel. Met 2 verbonden vrij pionnen leek het een kwestie van techniek voor zijn tegenstander. Echter blundert de zwart speler tot 2x keer toe waardoor Erik voor de poorten van de hel een half punt red, ½-1½.

Johan de Groot speelde met zwart de eerste 12 zetten snel in het hem bekende Tweepaardenspel. Zijn tegenstander koos niet de beste manier om dit te behandelen, en dat kostte hem een pion door een schijnoffer van de loper op h2. Hoewel wit probeerde op de damevleugel een pionnenaanval in te zetten behield Johan de overhand. (zie diagram)

In de wat onoverzichtelijke stelling koos hij voor 28…..Dh1+!, omdat de zwarte dreigingen sterker zijn dan de witte (het toreneindspel na Dxe5 zou nog niet makkelijk te winnen zijn). Er volgde 29 Ke2 Db1! 30 Df5+ Td7 31 Df8+ Td8 32 Dxg7? (na het betere 32 Df5+ Kb8 staat zwart ook gewonnen) Te8+ en wit ging mat, ½-2½.

Eric Bies kreeg met wit een Spaanse partij op het bord. De opening was wat onnauwkeurig waarna zwart wat beter stond. Er was echter wel wat compensatie voor wit in de vorm van kwetsbare zwarte pionnen en een licht verzwakte zwarte koningstelling met een pion op g6. Eric begon daarop een aanval via h4 en vervolgde een paar zetten later met een pionoffer. De directe aanname was niet goed waarop Eric een gevaarlijke aanval kreeg en ook nog een paardoffer deed. In tijdnood werden door beide spelers niet meer altijd de juiste zetten gevonden, echter Eric had wel net de betere zetten/meer dreiging op de zwarte koning. Na veel afruilen en missen van stukwinst, bleef na even nadenken een winnend eindspel over voor Eric, ½-3½.

Zo bekeren we onverwachts een ronde verder!

Paul Keres Doorn Driebergen 0,53,5
1.Branco Titus(1760)Eric Bies(1982) 0 1