Peter Egelie en Herman Schreuder winnen in Buren

Al enige jaren wordt het Rapid Toernooi van SV Rivierenland goed bezocht door onze leden. Dit jaar waren we met 7 leden aanwezig. Han de Wit en Peter Egelie hadden vorig jaar groep C gewonnen en zijn dit jaar ingedeeld in groep B. Het toernooi werd gespeeld in 3 groepen, groep A boven 1850 met IM Herman Grooten, groep B tot rating 1850 en groep C met talent Grooten jr, rating tot 1650.

In groep A starte Gert Legemaat ’s ochtends goed in de groep met 9 spelers. De partij tegen Herman Grooten is er helaas niet geweest. Herman Grooten won het toernooi en Gert kijkt terug op een toernooi en zegt “volgend jaar beter”.

In groep B hebben Peter Egelie, Herman Schreuder en Han de Wit goed gepresteerd. Herman startte niet goed, zag een schaak over het hoofd en zijn tegenstander claimde de partij. Om vervolgens de punten rustig bij elkaar te schaken en slechts in clubgenoot Peter Egelie zijn meerdere moest erkennen, een mooie 2de plaats. Peter Egelie werd met de promotie naar groep B uitgedaagd om zijn winst in groep C van vorig jaar te verbeteren. Slechts 1 verliespartij wegens stukverlies en direct opgave door Peter was de basis voor een zeer geslaagd toernooi, 1ste prijs groep B. Han de Wit speelde een gezellig toernooi, miste enige creativiteit in het spel en moest in Herman Schreuder zijn meerdere erkennen. Ondanks winstkansen, wist Herman hem mat te zetten.

In groep C speelde Nilüfer Karayilan, Gerrit van den Dool en Peter Rijsdijk verdienstelijk en vooral gezellig mee, echter niet goed genoeg voor de prijzen. Peter Rijsdijk verliest met zwart van Grooten jr. Met de Aljechin verdediging, de steiner variant in tijdnood is de 1ste partij verloren. In de laatste partij heeft Gerrit van den Dool het toernooi met winst afgesloten. Tussen de partijen door is met Herman Grooten gesproken of hij nog steeds clubs bezoekt. Ja, dat doet hij nog, dus wie weet?! Na het schaken nog even met elkaar de prijzen gevierd met een hapje en drankje.