sv Doorn-Driebergen 1 wint overtuigend in Barneveld

Rik van Drie en Johan de Groot waren wat verlaat zodat we al waren begonnen. Na binnenkomst van Rik bleek Frans Jacobs volgens het ingevulde wedstrijdformulier echter aan het verkeerde bord te spelen. De wedstrijdleider liep “vroeger” altijd langs de borden en gaf aan wie daar moesten gaan spelen volgens het formulier. Na afstemming met de wedstrijd- en teamleiders werd het formulier aangepast en kon Frans gewoon doorspelen.

Joost Zwaan viel in maar het was slechts een korte partij want vóór achten vond die partij zijn einde door een eigenaardige zet van zijn tegenstander. Zie de stelling rechts na Dd1-d4, waarna wit kon opgeven, 0-1.
Arnoud Huibers’ tegenstander Rijk van den Bosch handelde de Nimzo-Indische opening niet goed af, verloor een pion en kwam ook een positioneel overwicht niet meer te boven: 0-2. Het is de vierde overwinning op rij van Arnoud in het eerste team.
Gert Legemaat was na het incidentje met Frans die aan het verkeerde bord was gaan zitten kennelijk enigszins uit zijn concentratie en verblunderde een pion. Ter compensatie had hij (tijdelijk) het loperpaar en wat grotere stukkenactiviteit. Echt genoeg voor de pion was het echter niet. Halverwege de partij verloor hij een tweede pion en had hij geen andere keus dan vol op de aanval te gaan. Na een mindere zet van zijn tegenstander leverde dat een kwaliteit op. Het eindspel met een kwaliteit voor 2 pionnen was ongeveer gelijk en na een zetherhaling werd tot remise besloten, ½-2½.
Johan de Groot won al in de opening een pion en wikkelde snel af naar een eindspel. Na 28 c4 was de stelling:

Dit bracht de tussenstand op ½-3½.
Frans Jacobs begon zijn partij door achter het verkeerde bord plaats te nemen. Hij verloor onnodig een pion. Door het goede stukkenspel van zijn tegenstander verloor hij nog een tweede en derde pion en kon uiteindelijk opgeven, 1½-3½.
Rik van Drie moest na binnenkomst dus aan een ander bord beginnen. Nu met zwart kwam hij toch iets beter uit de opening, maar vanaf dat moment speelde zijn tegenstander zeer sterk. Deze gebruikte echter ook een hoop tijd. Toen Rik op de damevleugel overspeeld dreigde te worden, besloot hij tot een “alles of niets aanval” op de koningsvleugel. Zijn tegenstander had daar een aantal kwetsbaarheden en Rik‘s koning stond relatief veilig. Onder tijdsdruk maakte zijn tegenstander een foutje en kon Rik met zijn dame binnenkomen in de koningsstelling. Om mat te voorkomen moest zijn tegenstander vervolgens zijn dame ruilen voor Rik‘s toren. Na nog een paar zetten gaf wit op, 1½-4½.
Eric Bies kreeg vanuit de opening makkelijker spel. Bij een combinatie verzwakte Eric zijn tegenstanders koningstelling en deze verloor tevens z’n rochade mogelijkheid. Eric maakte daarna gebruik van het niet samenwerken van de zwarte stukken en de kwetsbaarheid van de zwarte koning en won een stuk. Bij een volgende combinatie stond zwart al hopeloos en maakte een verkeerde verdedigings-zet wat hem de dame kostte, 1½-5½.
Jos Derksen, viel ook in, en kreeg Schots op het bord. Hij kwam goed uit de opening waarbij zijn tegenstander vrij veel tijd gebruikte. Langzaam aan vergrootte zijn tegenstander de druk en verloor Jos een pion. Het resterende toreneindspel kon hij vrij gemakkelijk remise houden bij opkomende tijdnood van zijn tegenstander, 2-6.

Barneveld 1 Doorn-Driebergen 1 2 6
1. B.P. van de Laar (Bruun) (1858) E. Bies (Eric) (w) 1952 0 1