Hans van der Zijde wint van Hof-trofee

Tussen de flessen wijn, doosjes bonbons, visbonnen, puzzels en boeken stond daar weer de karakteristieke trofee. De rijke prijzentafel was mogelijk gemaakt door mevrouw van Hof-Stam die haar betrokkenheid bij deze avond had onderstreept met een genereuze donatie gelijk Henk had gedaan in voorgaande edities van de wedstrijd. Zo’n trofee noodt tot beschouwingen over achterliggende artistieke ideeën, maar daarvoor ontbrak de tijd want het zou een lange avond worden. Niet aangemelde deelnemers noopten een hoorbaar mopperende wedstrijdleider om op het laatste moment van groepen van 6 over te stappen op groepen van 7; twee (!) ronden , dus een uur extra.

Bij dit randomschaak is de opening een avontuurlijke fase. In plaats van de met kennis van zaken vlot gespeelde zetten was nu elke zet een vertwijfeld zoeken naar aanknopingspunten om vervolgens maar iets te doen met een “ik zie wel wat er van komt”. Dat waren dan vaak vreemde stellingen. Dit maakte de avond niet alleen spannend maar ook inspannend. Gelukkig loodste na negenen Peter Egelie de schalen met worst en kaas en de glazen met nootjes naar binnen. Zonder zulke versterkingen red je het niet.

Met 6 uit 6 maak je een aardige kans om de trofee te winnen, maar zeker ben je niet. Fadi Alzaher, de hele avond druk bezig om het gebeuren op beeld vast te leggen, wist tussen de opnamen door een prachtige 100% score te bereiken in groep B maar ook Hans van der Zijde deed dat in groep D. Volgens de regels nam Hans , voor de tweede maal, de trofee mee naar Wijk. Nadat die regel aan Fadi in het Engels was uitgelegd zei hij : Jammer !

Aan het eind van de avond sloeg de vermoeidheid toe. Toen even over twaalven alle prijswinnaars, 4 per groep, in vlot tempo hun keuze hadden gemaakt en dankwoorden waren gesproken, kwam een bedremmelde Shadi naar voren. Hij was als prijswinnaar in groep D niet naar de tafel geroepen; een blunder die de avond had kunnen bederven. Gelukkig was de keuze nog ruim en ging hij als laatste weg met een zelfde doos bonbons als Hans die als eerste had gekozen.

Uitslag:

Groep A: 1,2 de Groot en Bies 4; 3,4,5 Legemaat, van Drie en Hoevers 3; 6 Schreuder 2.5;7 vd Bosch 1.5

Groep B:1. Alzaher 6; 2 van Midde 4.5; 3 Derksen 4; 4 Egelie 3; 5 van Ruler 2.5; 6 de Wit 1; 7 Hellevoort 0

Groep C: 1. Meinders 5; 2 Stomphorst 4.5; 3,4 Pak en Rijsdijk 3; 5,6 Beekelaar en Rijneker 2;7 Karayilan 1.5

Groep D: 1. Vd Zijde 6; 2 Alkalaaki 4; 3 Lewin 3.5; 4 la Pleine 3; 5 S Visser 2; 6 v Amerongen 1.5; 7 Verbraak 1