Uitslagen ronde 32, Arnoud Huibers is de nieuwe clubkampioen!

Links voor zit Arnoud Huibers

Voor een ieder die er donderdagavond niet (meer) bij was en voor een ieder die er donderdagavond wel bij was maar het nog steeds niet geloven kan (waarschijnlijk alle aanwezigen inclusief Arnoud zelf): Arnoud Huibers is de nieuwe clubkampioen!

Donderdagavond werden de laatste partijen voor de kampioenschap gespeeld: Huibers-Bies en Legemaat-de Groot. Zoals vorige week al aangegeven: Bies zou kampioen geworden zijn bij winst op Huibers, als Eric een steek zou laten vallen zou de Groot met een winst op Legemaat het kampioenschap voor zich hebben opgeeist. Huibers had alleen kans als hij zelf zou winnen en de Groot niet.
Ondergetekende, normaal een 1.d4-speler, opende met 1.e4 tegen Johan. Dat kwam duidelijk als een verrassing: het antwoord liet even op zich wachten. Johan koos voor 1. … e5, wellicht omdat hij er rekening mee hield dat ik tegen zijn favoriete Franse opening de nogal slappe ruilvariant zou kunnen spelen, een variant die je niet op het bord wil krijgen als je met zwart moet winnen. In de Weense partij die volgde was de positie na een zet of 25 volkomen gelijk met weinig perspectief op meer voor beiden. Mijn remiseaanbod werd door Johan (uiteraard) geweigerd: hij moest winnen. Op zet 33 zag hij echter mijn 33.De1 met de dreiging 34.h4 en dameverlies over het hoofd. Het dameverlies kon hij nog net voorkomen, de pionnenwals op de koningsvleugel die ik vervolgens kon inzetten was echter teveel voor de zwarte stelling en Johan verloor.
Ook Arnoud verrast zijn tegenstander met zijn openingszet: daar waar ik hem dit seizoen 1.c4, 1.b3 en 1.e4 heb zien spelen kwam hij tegen Eric met 1.d4 op de proppen. De Hollandse variant die op het bord kwam had hij kennelijk goed voorbereid: hij kreeg een mooie stelling, won een paar pionnen en kreeg uiteindelijk een eindspel op het bord met 2 pionnen meer (3 tegen 1) en allebei een loper. Die lopers waren echter van ongelijke kleur waardoor het winnen van het eindspel nog geen eenvoudige klus was. Toen Arnoud ging ‘”meevluggeren” toen Eric in tijdnood begon te komen verloor hij 1 van zijn 2 pluspionnen, hetgeen hem een kreet(je) van ontzetting ontlokte. Hij herpakte zich snel toen hij doorkreeg dat zijn blunder eigenlijk een briljant pionoffer was. Erics koning moest de pion pakken en daardoor wijken waardoor Arnouds koning vrije doortocht kreeg om zijn andere vrijpion te ondersteunen. Die kon alleen ten koste van Erics loper van promotie worden afgehouden. Ook Erics a-pion was niet meer te redden. Eric gaf op nadat hij zich ervan had vergewist dat het eindspel van K+L+randpion tegen K verloren was voor hem omdat Arnoud over de goede loper beschikte, namelijk degene die het promotieveld van de randpion kan bestrijken (met de verkeerde loper is het remise als de kale koning tijdig in de hoek komt). Een verrassend, zwaarbevochten, prachtig eerste clubkampioenschap voor Arnoud, in extremis behaald!

Uitslagen van ronde 32 van de Keizercompetitie, gespeeld op 17 mei 2018:

Gerrit Jan Hoevers Jan Hellevoort 1-0
Frans Jacobs Afwezig
John Bink Afwezig
Cor Brands Afwezig

Zie hier de actuele ranglijst.                                                            Klik hier voor de Crosstabel Seizoen 2017-2018