Teleurstelling in Amersfoort, einde kampioensaspiraties

De wedstrijd tegen Ons Genoegen 1 in Amersfoort is in een zware teleurstelling geëindigd. Vol goede moed hadden wij ons verzameld in Amersfoort om Ons Genoegen 1, de hekkensluiter van de 2e klasse A te verslaan en ons weer aan de kop van de ranglijst te vestigen. Hoogland 2 had eerder deze week al gespeeld en stond 1 punt boven ons. De avond verliep dramatisch.

Jos Derksen was al eerste klaar met in ieder geval een half punt. Even later werden we op achterstand gezet omdat Han de Wit een paard wegblunderde en een niet meer te pareren mataanval over zich heen kreeg.

Het drama kreeg nog meer gestalte doordat Jan Esmeijer met een paard voorsprong zijn dame offerde met de gedachte dat hij met een paardvork schaak kon geven en de dame weer terug kreeg. Nadat hij de dame had losgelaten, ontsnapte er een kreet uit Jans keel toen hij ontdekte dat hij zich had vergist, hij stond namelijk zelf schaak.

Ook Herman Schreuder ging onderuit, hij had een toren ten koste van twee licht stukken en een pion afgeruild en werd danig onder druk gezet en kon de aanval met twee lopers op zijn nog niet gerokeerde koning alleen ten koste van veel materiaal nog afslaan; hij gaf op en onze achterstand liep op naar 3,5 – 0,5.

Rob van Vuurde haalde aan bord 1 een zeer verdienstelijke remise en dat betekende dat de drie overgebleven partijen gewonnen moesten worden om nog een 4 – 4 uitslag te halen. Joost Zwaan, is dit jaar extern zeer op dreef en ook nu wist hij een piontje te winnen en met zeer uitgekookte spel een tweede pion te verschalken en de partij rustig uit te melken naar winst.

Helaas kon Peter Egelie zijn vrijpion niet doorzetten omdat zijn tegenstander met zijn dame achter in zijn stelling de koning steeds kon bestoken en moest hij genoegen nemen met remise en was de nederlaag een feit.

Omdat Ons Genoegen geen bord bijhield waarop het wedstrijd verloop was te volgen verkeerde Meinko Ronner in de veronderstelling dat hij moest winnen om de 4 – 4 binnen te halen. Hij had al geen betere stelling meer en ging tenslotte in een tijdnoodduel alsnog onderuit en wij keerden teleurgesteld met een 5,5 – 2,5 nederlaag huiswaarts.

Chr.S.V. Ons Genoegen 1
S.V. Doorn-Driebergen 2