Doorn-Driebergen bekert verder!

In de eerste ronde hadden we een bye en nu mochten we tegen Oud Zuylen Utrecht. Dat was al zwaar genoeg en nu was ook onze kopman ziek. Hoe moest dat aflopen.

Oud Zuylen Utrecht was gemiddeld ELO 125 punten sterker, maar we hadden er zin in. Erik Corneth was opgesteld op bord 3. Na uitval van Johan de Groot werd Erik op bord 1 geplaatst. Echter, op verzoek van hemzelf mocht Erik definitief met wit op bord 2 aantreden tegen Sander Blok (2062). Sander heeft in het verleden Erik een 0 bezorgd door in verloren stelling alsnog het punt naar zich toe te trekken en daarmee ook de toenmalige teamwedstrijd beslist. Erik wilde sportieve revanche.

Hij speelde 1.e4 en met 1…g6 komt er een moderne verdediging op het bord. Erik vermeed de hoofdvariant. De partij beland in een soort Grand-Prix aanval. Er word daarna aan beide kanten geïmproviseerd waarbij Erik langzaam de controle verliest. Sander leek toe te slaan op de zwarte velden maar met wat geluk kon wit consolideren. De witte stelling kwam los en doordat de zwarte koning in het centrum was gebleven was er opeens actief spel voor wit. Onder toenemende tijdsdruk ging Sander in de fout. Een volle toren ging verloren. Compensatie was er niet en met voldoende tijd op de klok voor Erik gaf Sander hem de hand. Deze tweestrijd word vervolgd.

Gert Legemaat kreeg met wit het aangenomen Slavisch op het bord. Gert wist dat zwart in die opening de mogelijkheid heeft een stuk voor 3 pionnen te offeren, maar hij wist de details niet meer helemaal. Het stukoffer kwam er inderdaad en behalve 3 pionnen kostte het offer ook het recht te rokeren. Bovendien moest hij erg oppassen voor allerlei tactische dreigingen. Er kwamen diverse spelers meekijken. Toen hij met zijn koning een wandeltocht door een mijnenveld had overleefd en bovendien kans had gezien wat stukken af te ruilen zag de stelling er ineens weer wat rooskleuriger uit. Oprukkende centrumpionnen van zijn tegenstander noopten Gert een paard voor 2 pionnen terug te geven. Het resterende K,T,P-eindspel met een pion minder wist hij net remise te houden, 1½-½.

Arnoud Huibers, ingevallen, kreeg een degelijke Engelse opening op het bord en de stelling bleef lang gelijk. Zijn tegenstander had echter veel tijd verbruikt. Juist toen hij remise aanbood op de 38e zet, zag Arnoud Huibers  mogelijkheden om door wits stelling heen te komen, met een sterke loper en twee torens. Dat lukte. Een vrijpion op de a- lijn bleek niet meer te houden en kostte een loper, waarna het eindspel voor wit niet meer te houden was: 2½-½ en toen was de winst al binnen.

Eric Bies kreeg al snel een eindspel op het bord. Hierbij kreeg hij een klein voordeeltje door een sterk paard op d3. Eric kreeg een aanval op de witte koning welke op h5 terecht kwam. Er was geen matnet. Eric kwam een beetje in tijdnood en bood in een betere stelling remise aan. Deze werd geweigerd door de teamleider omdat in die fase het er slecht uit zag voor OZU. Na deze weigering probeerde Eric een zetherhaling te krijgen. Deze werd voorkomen door zijn tegenstander, maar was eigenlijk een tactische fout.  Eric miste Te3 en er werden nog diverse zetten gedaan, waarbij zwart beter bleef staan. Na de winst van Arnoud Huibers had doorspelen voor wit niet zoveel zin meer en werd tot remise besloten, 3-1.

Doorn-Driebergen Oud Zuylen Utrecht 3 1
1. E. Bies (Eric)(1968) E. van Eeden (Ed)(2088) 0,5 0,5
2. E. Corneth (Erik)(1940) S. – Blok (Sander)(2062) 1 0
3. A.A.J.M. Huibers (Arnoud)(1800) C.P.T.H. Gouw (Carol-Peter)(1970) 1 0