Johan de Groot Snelschaakkampioen 2017

Het 25ste Snelschaakkampioenschap, sinds 2011 vernoemd naar wijlen Henk Hengeveld, is gewonnen door Johan de Groot. Dat lag geheel in de lijn der verwachtingen. Johan vertoont in dit toernooi namelijk heel regelmatige cycli. Hij wint het drie keer op rij (2009-2011) dan drie keer niet (2012-2014) en nu weer drie keer achtereen (2015-2017). De andere vluggeraars hebben volgend jaar dus weer volop kans.

Vooraf werden druk de kansen besproken

Johan won in groep 1 met grote overmacht: alleen tegen Eric Bies moest hij met remise genoegen nemen. Omdat dat al in de eerste ronde gebeurde, speelden enkele rivalen even met de gedachte dat Johan wellicht zijn dag niet had. Dat kon statistisch natuurlijk niet. Eric kwam nog het dichtst in de buurt. Wat heet dichtbij, hij kwam twee punten tekort, onder andere doordat Jan Esmeijer tegen hem zijn enige winstpartij boekte.

Kampioen Johan de Groot neemt zijn nieuwe beker in ontvangst

In groep 2 verliep de strijd aanmerkelijk spannender. Het ging hier vooral tussen Peter Egelie, Jan van Ruler en de Zeister gastspeler Gerrit van den Dool. Laatst¬genoemde leidde twee ronden voor het einde met 5 punten, een half punt meer dan Jan van Ruler en één punt meer dan Peter Egelie. Maar waar zijn naaste rivalen in de laatste twee ronden de volle buit binnenhaalden, liet Gerrit zich aftroeven door Han de Wit en Jan Hellevoort. Jan van Ruler trok dus aan het langste eind. Dat kwam niet onverwacht. Jan staat bekend als een verwoed vluggeraar hetgeen hij ook in serieuze partijen in praktijk probeert te brengen.

Jan van Ruler, de trotse winnaar van groep 2

Het kon nog spannender. Dat bleek in groep 3 waar een barrage de beslissing moest brengen. Twee bestuursleden, Herbert Meinders en Peter Rijsdijk, waren namelijk met de mooie score van 8 uit 9 bovenaan geëindigd. Peter had het onderlinge duel gewonnen, maar verloren van de opmerkelijk sterk spelende Johan Verbraak. In het beslissingspartijtje, dat onder grote belangstelling werd gespeeld, trok onze voorzitter opnieuw aan het langste eind. Martin Beekelaar werd derde en Johan Verbraak vierde.

De barrage: de spanning is van de gezichten te lezen

De nummers 1 en 2 van elke groep kregen uit handen van wedstrijdleider Herbert Meinders elk een beker uitgereikt. Het was weer een geslaagd toernooi waarin voor de 29 deelnemers gezelligheid vooropstond.

De eindstanden:

(In groep 1 en 2 speelde men acht partijen, in groep 3 negen)

Groep 1: Groep 2:
1. Johan de Groot 1. Jan van Ruler
2. Eric Bies 5 ½ 2. Peter Egelie 6
3. Rik van Drie 5 3. Gerrit van den Dool 5
4. Jeroen Bollaart 4. Jan Hellevoort
Rob van Vuurde Han de Wit
6. Gert Legemaat 4 6. Dirk Rijneker 3
7. Wim van den Bosch 7. Ton van der Linden
8. Joost Zwaan Dick la Pleine
9. Jan Esmeijer 1 9. Nilüfer Karayilan
Groep 3:
1. Peter Rijsdijk 8 * Jos Pak
2. Herbert Meinders 8 7. Hans van der Zijde 4
3. Martin Beekelaar 6 8. Leo Lewin
4. Johan Verbraak 5 9. Pim Jongeneel
5. Marc Berisa 10. Olivia Wederfoort 0 **

* Winnaar na barrage;       ** Speelde niet alle partijen mee.