sv Doorn-Driebergen 3 met zeven man te sterk voor Hoogland 4

Het ziet er naar uit dat het derde achttal dit jaar hoge ogen kan gooien in de derde klasse. Met zeven man en twee invallers werd het vierde van Hoogland met 3½-4½ verslagen en de score had makkelijk hoger kunnen uitvallen.

Dick la Pleine was de grote afwezige. Hoewel hij al vanaf half zeven bij ons clublokaal op wacht stond werd hij door de vervoerders niet ontdekt. Rob van Vuurde en Peter Rijsdijk vielen in voor Jos Pak en Ton van der Linden. Zij zorgden voor de eerste punten. Rob kreeg het punt min of meer in de schoot geworpen. Na tien zetten stond hij al een dame tegen een stuk voor. Peter oefende zoveel druk uit op zijn tegenstander dat deze het moede hoofd te ruste legde, juist op een moment dat de ergste pijn voor hem geleden leek.

Er volgden twee remises. Peer van Putten moest een paardoffer op h6 weerleggen alvorens de vrede getekend kon worden en Bastiaan Gramser wilde met een pluspion niet tot het gaatje gaan, als dat er al was. Daarna wist Hoogland verrassend op gelijke hoogte te komen. Renee Brands had de hele partij overwicht gehad met een pion meer maar na een afwikkeling stond hij opeens verloren.

Gelukkig zagen de twee overgebleven borden er hoopgevend uit. Martin Beekelaar stond een kwaliteit voor, maar gaf die om geheel onduidelijke redenen weer terug waarna een eindspel met ongelijke lopers op het bord verscheen. Remise dus. Jan Esmeijers kansen bestonden uit een pluspion, maar hij had nog wel te maken met een lastig loperpaar. Gelukkig zette zijn tegenstander die twee naast elkaar waarna Jan zijn toren daar weer naast posteerde. Twee lopers mogen niet tegelijk weglopen en elkaar dekken kunnen ze ook niet. Zo werd de eindstand bereikt.

Hoogland 4 Doorn-Driebergen 3 3,5 4,5
1. Lars Slofstra (1711) Jan Esmeyer (1602) 0 1