Johan de Groot winnaar Strijlandtoernooi 2016, voor de 9e keer op rij

De seizoenstart was met het jaarlijks Strijlandtoernooi weer een gezellig toernooi. Dit jaar waren op de eerste avond 22 deelnemers en op de tweede avond 24 deelnemers. De start staat altijd in het teken van een open toernooi, zodat huisschakers ook de sfeer kunnen proeven van het clubschaak. Dit jaar was Arie Klootwijk de huisschaker die kennis heeft gemaakt met klok en schaken op clubniveau. Leo Lewin en Hans van der Zijde kenden een prima start met winst op respectievelijk Jos Derksen en Dick la Pleine. Met deze resultaten was de 2de ronde echt een uitdaging, helaas zonder verrassende uitslag. Na de eerste avond was Rik van Drie leider met 4 punten; hij had alles gewonnen. Verder waren er nog een aantal met 3,5 of 3 punten. Voor Jan Esmeijer was het zomerreces te kort, met een ½ punt werd slechts de eer gered. De tweede avond waren enkele afzeggingen en ook leden die nu 1 avond meespeelden. Peter Egelie had weer voor een mooie prijzentafel gezorgd en was ook het kaas en de worst niet vergeten. Allemaal ingredienten voor een gezellige, sportieve avond. Elke ronde vergde improvisatie van de wedstrijdleiding en geduld van de schakers. Na 6 ronden was Rik van Drie nog leider in de stand. De eindstand werd echter pas na 8 ronden opgemaakt. 2 ronden te veel om Rik van Drie, die de laatste avond zowel van Eric Bies als van Johan de Groot verloor, tot winnaar van het toernooi uit te roepen. Johan de Groot heeft ook dit jaar het toernooi op fraaie wijze gewonnen. Voor vele spelers waren er prijzen, lucky prijzen en de aanmoedingsprijs voor Arie Klootwijk.

De eindstand na 8 ronden:

1. Johan de Groot met 7,5 uit 8 ;

2. Eric Bies met 7 uit 8;