Het vierde verliest ook 2e wedstrijd tegen BSG 3

Bij aankomst in de clublocatie hadden Peter en Hans de borden en stukken klaargezet en was verder alles in gereedheid. Dat was een goed begin en verder zat het niet mee die avond: ½ – 5½

De partij van Dirk waarin hij met zwart speelde ging redelijk gelijk op, totdat hij met zet 21 de mist in ging. Zijn zeer secuur spelende tegenstander profiteerde daarvan optimaal door hem steeds meer onder druk te zetten. Hij kreeg geen enkele kans om tot aanvallend spel te komen en moest na 31 zetten opgeven, helaas.

In zijn partij, speelde Hans op het 2de bord met wit. Het was aanvankelijk een wat  afwachtende  partij waarin beiden de stukken konden ontwikkelen. Na de 30ste zet ging het mis. Zijn tegenstander verorberde zijn paard, waarna deze begon met afruilen van de stukken. Ondanks het verlies kon Hans constateren dat hij ‘lekker had geschaakt’ en had de partij een goede gezamenlijke afdronk aan de bar met een portje.

Pim speelde met zwart, kwam goed uit de opening en had naar zijn mening een iets betere stelling. Helaas maakte hij een fout en dat zorgde niet alleen voor het openbreken van zijn stelling. Hij leed bovendien pion verlies en het werd helaas nog erger. Maar toen begon zijn tegenstander te sukkelen. Er gingen veel stukken van het bord. Daar haalde hij veel winst uit, maar niet genoeg om de partij te winnen. Uiteindelijk werd het remise en daar kon Pim dik tevreden mee zijn.

Met wit kon Bas terugkijken op een partij die na de Engelse opening tot de 35ste zet in evenwicht bleef. De tegenstander opende in het middenspel met dame en beide torens de aanval op de damevleugel, maar hij veronachtzaamde daarbij zijn defensieve taken. Met voor hem nog 50 seconden op de klok terwijl Bas nog 9 minuten had, was de overwinning binnen handbereik. De dag erna gaf ook Fritz aan dat ‘wit zeker ging winnen’. Wat niet het geval was omdat Bas in de euforie over de naderende victorie de verkeerde zetvolgorde hanteerde, waardoor hij zijn dame verloor en dit mentaal niet meer trok. 0-1 en weer wat geleerd: de overwinning is pas behaald, wanneer de laatste zet gedaan is.

Willem, speelde met zwart op bord 5. Er werd geopend met 1. d4 d5, 2. Pf3 Pc6, 3. Lf4 Pf6. In het middenspel werd de loper van de tegenstander uit het centrum weggejaagd. Er volgde een hele afruil waarna – na een hele reeks zetten – Willem 2 pionnen achter stond. Daarna worden de torens te snel afgeruild, kon de pion op de c-lijn niet meer gestopt worden en Willem gooit het bijltje erbij neer.

Pieter begon met wit aan een partij die na de openingsfase twee kanten uit kon gaan. Maar na het onnodig verlies van een loper, bleek ook dat de tegenstander zowel zijn ontwikkeling als zijn verdediging beter georganiseerd had. Uiteindelijk kreeg hij zodanig de overhand dat het onvermijdelijke verlies door Pieter moest worden genomen.

Doorn Driebergen 4 (rat:1206) BSG 3 (rat:1425)0,55,5
1.Rijneker, D.W. (Dirk)(1412)Sueters, A.H.J. (Andre)(1528) 0 1