Zware start voor 4e zestal

Dinsdagavond 11 oktober vertrokken we met 2 auto’s richting het verre Ermelo voor onze eerste externe wedstrijd in dit nieuwe seizoen met Marcel van Dijk als invaller voor Pim Jongeneel. Onze tegenstander was het 3e team van het Veluws Schaakgenootschap en heeft haar clublocatie pal naast de Generaal Spoorkazerne.

Op het eerste bord speelde Dirk een prima partij. Hij opende met c4, wat daarna een beetje een wild gevolg kreeg. Door ‘eeuwig schaak’ kon hij remise maken, maar hij ging voor de volle winst en kwam een loper voor te staan tegen een pion. Helaas ging door een blunder de winst toch naar de tegenstander.

Op het tweede bord begon Hans zijn partij zeer goed en kon hij vanaf het begin zijn tegenstander onder druk zetten en houden. Hij kon de toren vorken en het werd een schiettent. De overwinning was bijna op zak en toen ging het de verkeerde kant op. Achteraf kon Hans nog steeds niet goed begrijpen waarom het zo mis kon gaan. Na 55 zetten was het over en uit. De tegenstander verliet met een brede lach het strijdtoneel. Schrale troost: het schaken heeft Hans niet verleerd en het had niet zo hoeven eindigen.

Met de Engelse opening ontstond er in de partij van Bas een evenwichtig middenspel in een open stelling. Na afruil van een toren tegen een loper en een pion, trok de tegenstander iets te onstuimig ten aanval op de koningsflank. Toen dit stukliep kon geprofiteerd worden van een gepende pion en dreigend mat, waardoor de opponent in vier zetten zijn loper en toren moest prijsgeven. De winst was binnen.

Willem kwam terecht in een open stelling waarbij het aanvankelijk alle kanten uit kon gaan. Er werd een toren verspeeld en hij verloor daarna ook de mogelijkheid om te rokeren. Toen de vijandelijke toren op de achtste rij kwam moest hij met zijn koning wijken zodat ook de tweede toren viel. Helaas moest deze partij opgegeven worden.

Marcel en Pieter maakten hun debuut in hun eerste externe wedstrijd. Achteraf had er meer in gezeten voor allebei. Marcel  speelde een gambiet met wit. Hij had hierdoor een pion minder weliswaar, maar met veel bewegingsruimte in de openingsfase. De stelling was gecompliceerd en bood veel mogelijkheden. Uiteindelijk werd een vork van paard en dame over het hoofd gezien. In de tegenaanval kon de dame van de tegenpartij nog wel gevorkt worden, maar na afruil van de dames stond hij een paard achter. Er ontstonden nog wel wat aanvalsmogelijkheden maar de tegenstander bleef nauwkeurig spelen. In het eindspel bleek de achterstand in materiaal fataal.

In zijn partij aan het zesde bord wist Pieter op de achtste zet een paard te veroveren. Misschien was de spanning van het spelen van een eerste externe wedstrijd vooraf te groot, want het lukte uiteindelijk niet om dit materiaalvoordeel om te zetten in winst.

VSG 3 (rat:1396) Doorn Driebergen 4 (rat:1212)51
1.Boer de, J.A. (Jildert)(1575)Rijneker, D.W. (Dirk)(1419) 1 0