sv Doorn-Driebergen 1 verliest eerste punt

We waren al gewaarschuwd voor ZZC aangezien we de bekerwedstrijd met 2½-1½ hadden verloren. Op volle sterkte in een iets gewijzigde opstelling i.v.m. vorm en een klein beetje de kleurverdeling gingen we voor de revanche.

Rik van Drie was snel klaar. Na wat afruil zag hij geen mogelijkheden meer om door te spelen, ½-½.

Gert Legemaat kreeg een koningsindische stelling op het bord waarin zijn tegenstander, zoals het hoort, op de koningsvleugel ging aanvallen. Een goed getimed g4 pareerde de zwarte aanval en leidde er toe dat Gert de open h-lijn in handen kreeg. Zwart wist met een paard op g8 echter de zwaktes in de zwarte koningsstelling mooi te verdedigen waardoor binnenvallen met de grote stukken over de h-lijn nooit het gewenste resultaat kon opleveren. Ondertussen moest Gert ook zijn pionnetje op a5 in de gaten houden die door de zwarte dame werd belaagd. Er ontstond een soort van dynamisch evenwicht dat moeilijk te verbreken was. Op de 30ste zet bood Gerts tegenstander dame-ruil en remise aan. De dame-ruil was moeilijk te vermijden, in het resulterende eindspel zouden beide spelers alleen met flinke hulp van de tegenstander nog enige potten kunnen breken. Na ampele overwegingen, er waren nog 6 partijen gaande waarvan op dat dat moment gold dat voor de meesten het eindresultaat moeilijk te voorspellen was, accepteerde Gert het remise aanbod, 1-1.

Wim van den Bosch speelde met zwart het Engelse Vierpaardenspel. Hij offerde een pion voor een flinke ontwikkelingsvoorsprong. Op de dertiende zet, hoe kan het ook anders, zag hij een nagenoeg winnende zet over het hoofd. Er ontstond een Dame-eindspel met gelijke kansen. Helaas: na een foutieve damezet ging de partij voor zwart alsnog verloren 1-2.

Arnoud Huibers had een dame-opening met 2….Lf5. Rustige gebalanceerde opbouw waarbij wit aanviel met een gedurfd  g4. Hij ontwikkelde een aanval op de koningsstelling en een combinatie werd zwart fataal, 1-3.

Erik Corneth kreeg klassiek Hollands op het bord. Na wat onnauwkeurige zetten van zijn tegenstander, in de opening, kwam Erik iets beter te staan in het vroege middenspel. Het vinden van een plan was echter niet eenvoudig. Na wat geschuif en geruil zag Erik een aanknopingspunt op de koningsvleugel en ging in de aanval. Het leidde tot een materiële onbalans: zwart kreeg paard en loper voor een toren. Wit miste daarna de beste  verdediging. In plaats daarvan ging Erik’s tegenstander voor directe stukwinst met een vork maar keek niet ver genoeg. Dit ging ten koste van zijn koningsveiligheid. De sterkste combinatie van 2 stukken in het spel, Paard en Dame, besloten de partij, 2-3.

Jeroen Bollaart had de avond hiervoor inspiratie opgedaan in het Max Euwe Centrum waar de (onder schakers) wereldberoemde Arthur Yusupov een schaaktraining gaf. De training leidde niet meteen tot sterk spel. Na een wat ongelukkige openingsfase dacht hij te kunnen profiteren van het feit dat de zwarte koning tijdelijk vast staat in het midden. Hij besloot wat te ruilen waarbij zwart tot z’n verrassing terugsloeg met een pion waarbij deze een dubbelpion kreeg op f7/f6 waarachter de zwart koning veilig was. Na veel zwoegen kwam Jeroen in een toreneindspel met een pion minder. Beide torens gingen op pionnenjacht. Zwart hield uiteindelijk de e- en f-pionnen over en wit een c-pion. De verbonden zwarte pionnen waren te sterk. Zwart kon zijn toren geven voor de c-pion en de witte toren kon de verbonden zwarte pionnen, ondersteund door de koning, niet stoppen, 2-4.

Er waren nu nog twee partijen aan de gang met beide kleine kansen voor Doorn-Driebergen.

Johan de Groot speelde met zwart aanvallend en had vanuit de opening druk tegen de witte stelling. Het was echter niet zo eenvoudig om dat te verzilveren. Wit leek in de tijdnoodfase het evenwicht te bereiken, maar toch hield Johan het initiatief. In onderstaande stelling (met elk nog een paar minuten op de klok)

keek Johan naar 40…Txe2, maar besloot dit niet te doen omdat het paard 3x gedekt staat. Toch had het gekund: 41 Lxe2 Pg3+ 42 Kh2 De5! Of 41 Txe2 Pg3+ 42Kh2 Dc7! Wint voor zwart, maar dat is in tijdnood lastig te zien. Zwart speelde 40…Pg3+, wat ook goed is, zeker toen wit blunderde met 41 Kh2 Pf1+ en wit gaf op wegens torenverlies. Ook na 41 Pxg3 Lxg3 42 Te2 Dc5 43 Dc4 d3! staat zwart gewonnen, maar of je dat allemaal vindt in tijdnood?

Toen was het aan Eric Bies. Eric speelde een zijvariant tegen het Frans en kreeg een klein voordeeltje omdat zwart een geïsoleerde d-pion had. Beide manoeuvreerden om de pion heen. In de beslissende fase miste Eric zijn tegenstander een goede zet, waardoor deze een pion achter kwam. In het resterende eindspel won Eric direct een tweede pion. Dit was voldoende om in wederzijdse tijdnood het eindspel te winnen en zodoende de zwaarbevochten 4-4 binnen te halen.

Dit voelt als een matchpunt gewonnen i.p.v. verloren. We houden een marge van 2 MP en 4½ bordpunt op nr. 2 Houten.

S.V. Doorn-Driebergen 1 ZZ Combinatie 144
1.Groot de, J.A. (Johan)(2035)Faber, E. (Eddy)(1941) 1 0