Laatste loodjes te zwaar in Oudewater

De laatste wedstrijd van dit seizoen was tegen Kijk Uit 1 in Oudewater; deze kleine club heeft wel een sterk team, maar slaagt er al jaren niet in om terug te keren naar de eerste klasse. Beide teams konden noch promoveren noch degraderen, dus vooruit met de geit luidde het devies.

Meinko Ronner verraste vriend en vijand door al vroeg op de avond een remise te scoren tegen de 2000 + speler Ed Oosterlaken. Hij won een pion in de opening, bereikte een betere stelling en bood op het juiste moment remise aan. Op de clubavond vorige week was hem al verteld dat hij geen schijn van kans zou hebben tegen deze Oosterlaken.

Invaller Rene Brands bracht ons zelf op voorsprong door in een aangenomen damegambiet overtuigend te winnen. Daarna was de pret al bijna over. Han de Wit kon remise afdwingen door zetherhaling maar offerde aan de verkeerde kant een pion waardoor zijn koning in een niet meer te houden positie kwam te staan en een listige uitval met toren en dame op de vijandelijke koning bracht ook geen soelaas meer.

Jan Hellevoort wist een remise te houden tegen een jeugdige speler, die naar schatting 70 jaar jonger was en het door Jan wel goed te verdedigen Londen Systeem op het bord bracht. Dit bleek ook de laatste score aan onze kant.

Herman Schreuder kwam nog wel een kwaliteit voor maar faalde deze keer tegen zijn gewoonte om daarmee de partij winnend af te sluiten en de nederlaag kwam al verder in zicht.

Jos Derksen speelde ook al niet denderend, blunderde een kwaliteit weg en ging nog wel tot het gaatje om een remise te forceren, maar een toren met twee vrijpionnen bleek sterk voor zijn twee paarden.

Inmiddels was Ronald Stomphorst min of meer opgesloten in een vol bord waar zijn stukken nauwelijks konden bewegen laat staan samenwerken en zijn tegenstander gebruikte alle tijd om hem finaal te wurgen en de volgende nederlaag toe te brengen.

Peter Egelie en zijn tegenstander hadden minder dan 2 minuten op de klok toen Peter gezien de stelling terecht een remiseaanbod af wees, maar hij faalde helaas in de juiste afwikkeling en ging alsnog de bietenbrug op.

Met een 6 – 2 nederlaag gingen wij naar huis en we zullen in de middenmoot eindigen met een score van 7 punten uit 8 partijen. Volgend jaar maar proberen een beter resultaat te halen.

Kijk UIt 1 Doorn-Driebergen 2 6 2
1. E. Oosterlaken (Ed) (2028) M.P. Ronner (Meinko) (1681) 0,5 0,5