sv Doorn-Driebergen 2 walkover tegen Woerden 2

[responsivevoice_button voice=”Dutch Female” buttontext=”Luisteren naar het bericht”]
Leden we de laatste keer dat we in Woerden speelde een grote nederlaag tegen Woerden 1, nu waren de rollen omgedraaid. Het tweede team van Woerden bleek een maatje te klein en de revanche werd met de 1,5 – 6,5 uitslag zeer duidelijk gemaakt.
Jan Hellevoort wist al heel vroeg het eerste punt te scoren, nadat hij wel op zeer gelukkige manier een loper had verschalkt. Ook Han de Wit was halverwege de avond al klaar; hij kreeg ook al gratis een stuk cadeau en kon rustig naar winst afwikkelen. Jos Derksen speelde een gedegen partij en bracht de tussenstand op 0 – 3.
Peter Egelie had wat meer tijd nodig en moest nog behoorlijk lang door peuteren om het lichte voordeel van een toren tegen een loper uiteindelijk tot winst te laten uitkomen.
Invaller Joost Zwaan kwam al spoedig een pionnetje voor in een stelling waarin beiden alleen nog over een toren beschikten en veroverde daarna de ene na de andere pion. Hij moest alleen nog een matdreiging met dolle toren voorkomen om het winnende punt te laten noteren. Met een 0 -5 tussenstand was de spanning uit de wedstrijd en konden we het verdere verloop aan de drie topborden afwachten.
Helaas verloor Meinko Ronner aan bord 1 met een verraderlijk tussenschaakje een loper, probeerde nog wel met een vrijpion aan de overkant te komen, maar moest berusten in een nederlaag. De scherpte in zijn spel, zei hij na afloop, is een beetje zoek geraakt. Het zal ongetwijfeld weer terugkomen.
Ronald Stomphorst speelde aan het tweede bord een rustige partij en nam gezien de enorme voorsprong genoegen met remise.
Inmiddels was Herman Schreuder aan bord 3 bezig aan een geweldig eindspel. Hij wist met loper en toren tegen 2 torens een paar pionnen op te rapen en in tijdnood steeds de aanval met 2 torens te pareren en de aanval over te nemen en tenslotte te winnen door een pion aan de overkant te krijgen.
Opgelucht verlieten we Woerden met een forse overwinning op zak.

Woerden 2 Doorn-Driebergen 2 1,5 6,5
1. W.J. Veelenturf (Wim) (1694) M.P. Ronner (Meinko) (1681) 1 0