SV Doorn-Driebergen 1 start het seizoen goed!

De eerste externe wedstrijd van het jaar is altijd weer even wennen. Elk jaar wijzigt het team en bordvolgorde een beetje. Dit jaar missen we ook onze vaste verslaggever Rob van Vuurde. Onze tegenstander van vandaag (12-10-2017), Denk en Zet 1, was vorig jaar gepromoveerd en er was een duidelijk verschil in gemiddelde rating. De verwachtingen waren daardoor hoog voor een goede start van het seizoen.

Wim van de Bosch viel goed in voor de afwezige Gerrit Jan Hoevers. Hij speelde met zwart een leuke Siciliaanse partij. Wit belegerde met al zijn koningspionnen de zwarte stelling. Omdat praktisch alle stukken op het bord bleven ontstond er een complexe onoverzichtelijke stelling. Na 19 zetten kwamen beide partijen al in tijdnood waarna wit remise aanbood. Omdat Wim dacht dat wit iets beter stond werd dit door hem geaccepteerd, ½-½.
Arnoud Huibers kwam comfortabel uit een Konings Indische opening, oefende vanaf het begin druk uit op het zwarte koningsfianchetto en door een uiteindelijke matdreiging op h7 werd dit zwart fataal, 1½-½.
Gert Legemaat speelde met wit de ruilvariant van het orthodox Damegambiet. Op de 15de zet won hij een pion. Zijn tegenstander leek wat compensatie te hebben in de vorm van wat dreigingen en initiatief maar toen op de 20ste zet de dames werden geruild waren alle dreigingen gepareerd en stond wit gewoon een gezonde pion voor. De rest van de partij stond in het teken van het verzilveren van zijn pionnetje extra. Op de 44ste zet gooide zwart de handdoek in de ring en gaf op, 2½-½.
Frans Jacobs, teruggekeerd als oud-lid, doet ook gelijk mee met de externe competitie. Na een rustige opening krijgt hij een prettige stelling waarbij de zwarte koning nog niet is gerokeerd. Wit probeert met een pionoffer hier gebruik van te maken. Het pionoffer is niet helemaal correct, maar dwingt zwart tot een paar lastige keuzes en hier maakt zwart wat foutjes en krijgt wit toch compensatie!
(Stelling na 18…Pf4)
Wit speelt 19.Df3 en geeft daarmee alle voordeel weg, 19…Dg5! beste zet voor zwart en het staat nu weer gelijk. 20. Lb5?! en nu komt wit in het nadeel omdat hij te weinig compensatie heeft voor de pion. Er waren hier nog twee goede mogelijkheden: d4 en vooral computerzet 20. La6! 20…, 0-0-0;21.Txf4, Dxf4;22.Dxc6 (idee natuurlijk achter La6), bxa6;23. Dxa6+ en wit houdt het remise door de slechte positie / verdediging van de zwarte koning.
Na het gespeelde 20. Lb5 verliest wit een 2de pion en later de partij, 2½-1½.
Terug naar de stelling. Frans komt zelf met het veel sterkere 19.Txf4!. Mogelijk nagenoeg geforceerde vervolg: 19…. exf4;20.Te1+, Kd7;21.f6!, Dxf6;22.Pe4, Dg6;23.Pc5+, Kc8;24.Le6+! en zwart gaat veel materiaal verliezen of mat.
Ton Braams, ook een nieuw lid, mocht gelijk aan de bak. Hij speelde met zwart een al snel afwijkende Benoni, waarbij de torens in een vroeg stadium werden geruild. Wit leek wat druk te hebben, maar zwart controleerde alle vitale velden. Een ver opgerukte zwarte c-pion bezorgde wit vervolgens veel hoofdbrekens. Na dame-ruil bleek het zwarte paard oppermachtig ten opzichte van de witte (verdedigende) loper. Toen de witte koning eindelijk de hinderlijke c-pion te pakken had, was de rest van het bord in zwarte handen. De zwarte vrijpion op de h-lijn zou altijd voor winst zorgen, 3½-1½.
Johan de Groot kwam wat later binnen, maar opende daarna zeer sterk. Zijn tegenstander gaf in de openingsfase drie tempi weg, en dat was te veel. Wit kon daardoor met f5 doorstoten en met een dubbel pionoffer de zwarte koningsvleugel opblazen. Dat leidde tot een beslissende aanval en hiermee was de eerste overwinning van het seizoen binnen, 4½-1½.
Eric Bies mocht als clubkampioen op bord 1 en dat geeft toch een onwennig gevoel. Na een onregelmatige opening was er een gelijke stelling ontstaan waarin wit remise aanbood. Eric wilde toch een poging wagen en speelde verder na wel veel bedenktijd gebruikt te hebben. Na diverse afruilen, lukte het zwart om een pion te winnen. Echter wit had het wel voor elkaar gekregen om een eindspel met ongelijke lopers op het bord te krijgen. Na een fout kreeg zwart nog een pion, maar het eindspel viel echter niet te winnen, 5-2.
Als laatste was Rik van Drie nog bezig in een lastig dame-eindspel. Hij kwam gelijk uit de opening, en probeerde spel te krijgen tegen een geïsoleerde centrumpion van zijn tegenstander. Uiteindelijk kwam hij met een pion meer in een dame-eindspel terecht wat in remise had moeten eindigen.
(stelling na ..Ke6)
Als wit schaak blijft geven of pion g7 pakt, zou het remise moeten worden. Wit maakt echter een grote fout door de f-pion te pakken en dat kost de partij: 1. Dxf4?, De5!; 2. Kg3, g5 (h4 of Dxf4+ maken het nog makkelijker voor zwart). 3. Dxe5+, Kxe5;4. Kf3, Kd4 en zwart haalt snel een dame en wint eenvoudig het eindspel, 6-2.

En hierdoor hadden we een goede start van dit seizoen.

Doorn-Driebergen 1 Denk en Zet 1 6 2
1. E. Bies (Eric) (1952) (z) C.A.J. Samsom (Cees) (1673) 0,5 0,5