Gert en Nilüfer het oliebollenpaar van 2016

Nagenoeg alles had Gert al gewonnen in zijn roemrijke carrière bij de club: clubkampioen, snelschaaktitel, Strijlandtoernooi, van Hof-trofee, en de enige dame; en die laatste winst was de opmaat tot een triomfaal duet in het oliebollenparentoernooi, de enige wedstrijd die hij nog niet gewonnen had. De glanzende vorm van Nilüfer, 5 uit 5 net als Johan de Groot, was beslissend.

Er waren 5 ronden in plaats van de geplande zes. Voor wedstrijdleider Peter Rijsdijk was een zwitsers systeem gebaseerd op een simpele winst-verlies of remise tussen teams niet subtiel genoeg; de paring zou te zeer door het toeval bepaald worden; gedetailleerde uitslagen moesten een rol spelen. Dit vereiste een toevoeging van enig denk-en-handwerk aan een computeruitdraai en dat kostte tijd. Men kon klagen over de ruime pauzes die zo ontstonden of deze benutten om rustig een oliebol, een stukje worst of een blokje kaas te nuttigen bij een drankje; of men kon de gespeelde partij nog even analyseren want het rustige tempo voor een vluggertje leidde vaak tot leuke partijen.

Zo’n avond is ondanks de geleverde strijd vooral een samenkomen, een verwelkomen van nieuwe gezichten en oude bekenden. Oude bekenden zoals Anja Vis en Lex Plum die iets meebrachten voor de prijzentafel, wat anders dan de flessen wijn, de bollenpakketten of plakken chocolade: krasloten, bedoeld als een poedelprijs die wellicht de hoofdprijs zou blijken. Ze wonnen de prijs zelf maar schonken die vervolgens nogmaals.

Al die gezelligheid nam niet weg dat bij aanvang van de avond stilgestaan moest worden bij het overlijden van oud-lid Henk van Hof. Het samenzijn als club was geheel in de geest van hetgeen hij in zijn lange lidmaatschap heeft uitgedragen: een club vorm je samen.

De eindstanden:

Teams: