2012-2013

De eindstand in de 2e klasse B:

Rang Team Gesp. Gew. Gel. Verl. Pnt. Bordpnt.
 1 TRIO 2 5 4 0 1 8 13½
 2 Doorn-Driebergen 1 5 3 1 1 7 12
 3 Oud Zuylen 2 5 3 0 2 6 13½
 4 Vegtlust 1 5 2 1 2 5 10
 5 DOSC 2 5 2 0 3 4
 6 V&O 2 5 0 0 5 0

De persoonlijke scores:

Spelers Partijen Punten
 Peter Rijsdijk 5 4
 Dirk Rijneker 5 3
 Johan Verbraak 5 3
 Hans van der Zijde 5 2

Fraaie tweede plaats voor het viertal

Door in de laatste wedstrijd van het seizoen hekkesluiter V&O 2 gedecideerd op te rollen heeft het viertal zich genesteld op een prachtige tweede plaats in de eindrangschikking van de klasse 2a. Hans van der Zijde ging er vanuit dat er met 4 – 0 gewonnen moest worden om nog een theoretische kans op het kampioenschap te behouden. Deze druk werd hem te veel en hij vergat in het eindspel de winst binnen te halen en moest genoegen nemen met remise. Achteraf bleek dat kampioen TRIO 2 dezelfde avond door een forse winst onbereikbaar was gebleven.

De andere spelers wisten hun partijen met de volle winst af te sluiten. Als eerste boekte Johan Verbraak een punt door een zware blunder van zijn tegenstander genadeloos af te straffen. De tegenstander van Peter Rijsdijk had geen goed antwoord op de Engelse verdediging en Peter wist vrij gemakkelijk het volgende punt binnen te halen. Dirk Rijneker kon na een matige opening toch het initiatief na zich toe trekken en na het verschalken van een Loper bracht hij de eindstand op ½ – 3½.

V&O 2 Doorn-Driebergen 1 ½ – 3½
1. Edward Faverey 1555 Dirk Rijneker 1477 0 – 1
2. S. Reket 1394 Peter Rijsdijk 1274 0 – 1
3. Pieter Sluijs 1229 Hans van der Zijde 1282 remise
4. Jaap van Kesteren Johan Verbraak 0 – 1

Mooie zege op koploper TRIO 2

Het viertal is door winst op koploper TRIO 2 opgerukt naar een fraaie derde plaats. Misschien zit er nog meer in door in de laatste wedstrijd hekkensluiter V&O 2 te verschalken. Helaas ging Hans van der Zijde als eerste onderuit; hij kwam slecht uit de opening en kon het tij niet meer keren. Johan Verbraak bracht weer evenwicht in de wedstrijd; hij wist een Loper voor te komen in een pionnenopstelling waarmee hij verhinderde dat zijn tegenstander zijn stukken kon ontwikkelen.

Peter Rijsdijk wist het viertal op voorsprong te zetten met een niet aangenomen Scandinavische verdediging ( e4,d5 en e5,d4). Hij bezorgde zijn tegenstander een dubbelpion op de f-lijn en zette voldoende druk op de open g-lijn om de partij met mat af te sluiten. Dirk Rijneker greep in een gelijke stand de kans aan om zijn Dame te ruilen tegen twee Torens en een Paard en stond toen veel beter. Hij nam mede gezien de stand genoegen met remise, waarmee de overwinning tegen TRIO 2 werd binnengehengeld.

Doorn-Driebergen 1 TRIO 2 2½ – 1½
1. Dirk Rijneker 1477 Piet Westerbeek 1478 remise
2. Peter Rijsdijk 1274 Jaap Langerak 1440 1 – 0
3. Hans van der Zijde 1282 Ruud Wouters 1351 0 – 1
4. Johan Verbraak Gert-Jan Zuidhoorn 1221 1 – 0

Nederlaag tegen Oud Zuylen 2

Hans van der Zijde was het eerste klaar; het lukte hem om zijn tegenstander schaakmat te zetten nadat hij de controle over de h-lijn had veroverd. Toen was het gelijk gedaan met de pret; de volgende drie borden brachten geen punten meer op.

Peter Rijsdijk kwam een Toren achter en verloor zijn partij en Johan Verbraak was even vergeten dat de klok ook meespeeelt en verloor uiteindelijk onnodig op tijd. Dirk Rijneker kwam beter uit de opening, maar verzuimde het voordeel uit te buiten, verloor het initiatief en tenslotte de partij.

Oud Zuylen 2 Doorn-Driebergen 1 3 – 1
1. Lex Plum 1497 Dirk Rijneker 1477 1 – 0
2. Tom van Helmond 1274 Peter Rijsdijk 1274 1- 0
3. Ben van der Velden 1351 Hans van der Zijde 1282 0 – 1
4. Jacques van Dam 1093 Johan Verbraak 1 – 0

Fraaie winst voor het viertal tegen DOSC 2

Hans van der Zijde opende het bal met een nederlaag tegen het tweede team van DOSC uit Den Dolder; hij kwam in de opening al in de problemen en na een Loper te hebben weggegeven was het snel gedaan. Johan Verbraak bracht het evenwicht weer terug; na zeven zetten stond hij al een pion en een paard voor en wikkelde snel naar winst af.

Peter Rijsdijk speelde de van Geet opening, waar zijn tegenstander zich uiteindelijk in verslikte. Na het vastzetten van een loper en daarna zelfs een vol paard te hebben verschalkt was het spoedig gedaan en kwam de winst in zicht. Maar dan moest Dirk Rijneker nog wel winnen. Dat bleek geen groot probleem; Dirk kwam veel beter uit de opening en wist de dame van zijn tegenstander af te ruilen tegen twee lichte stukken. Toen daarna zijn torens ook het strijdtoneel betraden was het over en uit.

Doorn-Driebergen 1 DOSC 2 3 – 1
1. Dirk Rijneker Karel Veldman 1 – 0
2. Peter Rijsdijk Hans Kloren 1- 0
3. Hans van der Zijde Ron Coljee 0 – 1
4. Johan Verbraak Fred Visser 1 – 0

Verdienstelijk gelijkspel voor het viertal

In de eerste wedstrijd van deze competitie wist het viertal een remise af te dwingen tegen Vegtlust 1. Dirk Rijneker kreeg vanaf het begin een felle aanval over zich heen ; pas na Dame ruil kreeg de zwarte stelling enig structuur en stond Dirk zelfs wat beter. Mede gezien de stand op de klok accepteerde Dirk het remise aanbod. Peter Rijsdijk wist met een soort ‘stonewall’ de aanval van zijn opponent tot stilstand te laten komen en wist zelf op de koningsvleugel door te breken en de partij winnend af te sluiten met een Dame-Paard matcombinatie.

Johan Verbraak ging aan het vierde bord onderuit tegen een vlug en behendig spelend jeugdig talentje van Vegtust. Hans van der Zijde wist tenslotte nog een halfje te scoren, ondanks eerder in de partij twee stukken achter te zijn gekomen; hij had wel een aardige compensatie met vier pionnen meer.

Doorn-Driebergen 1 Vegtlust 1 2- 2
1. Dirk Rijneker Rudie Aalders remise