Doorn-Driebergen 1 redt het net niet tegen Hoogland 1

Hoogland was niet zo goed gestart dit seizoen en bleek ook een paar invallers te hebben. Toch gemiddeld was het iets sterker op papier dan wij. Wij hadden natuurlijk nog het goede gevoel van de vorige wedstrijd tegen PK en wisten dat we dit verschil konden overbruggen.

Rik van Drie kreeg met zwart het Engels tegen zich. Na wat pogingen van Rik om in een van zijn lievelingsvarianten terecht te komen, werd het toch klassiek Engels. Wit pakte het niet goed aan, vergat zijn stukken op de damevleugel te ontwikkelen. Na 19 zetten kwam de volgende stelling op het bord. Wit’s laatste zet Pc3-e2 was een grove fout en gaf Rik de kans om het mooi uit te maken: 19 …. Dd1+, 20 Kh2 Te8. De computer ziet in deze stelling de bui al hangen en beveelt 21 Dxc5 aan, wat een stuk kost. Wit speelde echter de zet die Rik verwachtte: 21 Pc3 Dh5!, 22 Dd2 Pg4+, 23 Kg1 Pxf2 Dit was na de 21e zet van zwart al voorzien. 24 Kxf2 Ld4+, 25 Kf1 Lxh3, 26 Dd1 Lg4, 27 Dd2 Dh2 en wit geeft op.

Johan kwam met zwart in de opening niet in de problemen. De stelling werd al vroeg geopend, en met tegengestelde rokades en ongelijke lopers had het ook spannend kunnen worden,  maar nadat de dames waren geruild zat er voor beide partijen geen muziek meer in de stelling.  Een evenwichtige remise dus.

Eric Bies had het vlak na de opening lastig om een goed plan te kiezen. Zijn tegenstander had veel ruimte en maakte daar ook gebruik van. Bij de afwikkeling miste hij echter groot voordeel/winst waardoor er een dynamische gelijke stelling ontstond. Bij een afruil/combinatie vlak daarna overzag Eric een tussenzet wat hem een stuk kostte en de partij.

Arnoud Huibers speelde met wit een rustig dame-gambiet, sloeg remise af en ontwikkelde meer ruimte op de damevleugel, ondersteund met een sterk loperpaar. Zie stelling na 24. …  Lb7. Wat is de winnende zet voor wit?

Jon van Midde speelde tegen een versnelde draak aan, wit kreeg ruimtevoordeel en leek dat uit te bouwen. Na eindeloos nadenken, het was al weer erg benauwd in het zaaltje, liet het visuele voorstellingsvermogen Jon in de steek en koos hij een minder goed plan, later ook nog een verkeerde afwikkeling, waardoor een witte loper pardoes werd ingesloten….einde partij. Wat verbouwereerd  liet Jon de na-analyse na, in plaats daarvan legden Johan de Groot en Gert Reichardt op de gang (zonder bord) hem nog even fijntjes uit waar het in die stelling om ging….

Gerrit Jan Hoevers kreeg een wat ongebruikelijke opening, Tchigorin ( 1. d4 d5 2. c4 Pc6 ), tegenover zich en dit nodigt hem uit tot wilde avonturen Hij ging daar niet op in en kreeg met eenvoudige zetten de betere stelling en een pluspion. Toen hij  wilde afwikkelen naar een gewonnen eindspel sloeg het noodlot toe: Gerrit Jan overzag een paardvork. Dit kostte een kwaliteit, ruïneerde zijn stelling waarin hij nogmaals blunderde.

Erik Corneth speelde tegen de Nimzowitsch verdediging (1.e4 Pc6). Zwart oogt passief maar achteraf blijkt de stelling in evenwicht te zijn. Erik besluit lang te rokeren al was dit niet per se nodig. Dit geeft zijn tegenstander aanleiding voor een controversieel pion offer op de damevleugel en al snel breekt er chaos uit. Zijn tegenstander Marco Dieleman blijkt tactisch zeer sterk te zijn. Er word veel weerstand geboden door Erik maar zwart zijn initiatief alsmaar groter worden en in de slotfase stort de witte verdediging in elkaar. Erik mistte kansen en beoordeelde situaties niet goed. Maar dit werd natuurlijk ook afgedwongen door zijn tegenstander. De partij deed nog lang zeer. Ook vooral vanwege de wedstrijd uitslag welke nu 2,5-4,5 was geworden.

Gert Legemaat werd met de zwarte stukken getrakteerd op de van Geet opening: 1.Pc3. Na zetverwisseling kwam Schots vierpaardenspel op het bord en na 10 zetten goed was Gert “out of book”. Dat was helaas iets te snel om inderdaad volkomen gelijk uit de opening te komen. Zet 11 en 12 waren nog redelijk maar zet 13 was een regelrechte grafzet. Uiteindelijk koste dat een pion en kon Gert weer gaan doen wat hij het beste kan: een slechte stelling keepen. Die slechte stelling was dan een toreneindspel met een pion minder. Gert had een geïsoleerde vrijpion in het centrum, zijn tegenstander had een pion extra op zowel de dame- als de koningsvleugel. Zijn tegenstander ging een zetherhaling uit de weg, psychologisch was hij waarschijnlijk nog niet aan remise toe nadat hij lang een betere stelling had gehad, maar de rollen waren daarna omgekeerd en Gert kon op winst gaan spelen met een oprukkende koning en vrijpion.

Met een “computerzet” had Gert die winst op een bepaald moment inderdaad kunnen binnenhalen. Hij vond die zet echter niet, waardoor de partij net binnen de remisemarge bleef. Om steeds de goede verdediging te vinden verbruikte Gerts tegenstander echter veel tijd. Uiteindelijk teveel want op zet 47 viel zijn vlag. De overwinning van Gert baatte echter niet meer : de einduitslag werd daarmee op 4,5-3,5 voor Hoogland bepaald.

S.V. Doorn-Driebergen 1SV Hoogland 13,54,5
1.Bies, E. (Eric)(2012)Mil van, L.H.F. (Lucas)(2160)01