Mislukte missie naar Vinkeveen

Helaas is het ons niet gelukt om tegen Denk en Zet 1 uit Vinkeveen een positief resultaat te halen; met een 5,5- 2,5 nederlaag keerden wij huiswaarts. Van te voren dachten wij tegen deze op papier gelijkwaardige tegenstander een of twee punten te scoren.

Jan Esmijer kwam terecht in een volledig dichte stelling, waar slechts ieder een licht stuk kwijt was geraakt en omdat geen van beide spelers genegen waren om de stelling open te breken werd het remise.

Even later wist Willem Frouws de winst binnen te halen in een stelling waarin hij twee lopers tegen een toren voorstond. Voordat we aan onze wedstrijd begonnen vertelde Willem dat hij per 1 januari gaat verhuizen naar Zeeuws-Vlaanderen en dat dit zijn laatste wedstrijd was. Jammer voor ons team, want Willem scoorde aan bord 2 liefst 1,5 uit 2. Willem bedankt en het ga je goed in het verre Zeeland.

Jos Derksen ging vervolgens al spoedig als eerste DD-er onderuit en een rondje langs de borden leverde al niet veel meer perspectief op.  Meinko Ronner had een veelbelovende aanval verprutst door een onnauwkeurige koningszet, waarmee een stuk verloren ging en tenslotte ook de partij.

Han de Wit kwam uit een Scandinavische opening niet helemaal goed te staan, kreeg vervolgens aan beide flanken aanvallen met dame en twee torens over zich heen en wist met een sluwe afruil een remise stand op het  bord te krijgen.  Inmiddels was Joost Zwaan in zwaar weer terecht gekomen, nadat bleek dat zijn loper offer niet geheel correct was en de druk op zijn koning resulteerde in een mat net. De achterstand was hiermee opgelopen tot 4 – 2.

Peter Egelie had uit de opening nauwelijks voordeel gegenereerd en moest lijdzaam toezien hoe zijn tegenstander vakkundig eeuwig schaak forceerde en daarmee de winst voor Denk en Zet 1 veilig stelde.

Iedereen stond vervolgens bij het bord van Herman Schreuder te kijken, die in tijdnood als een leeuw vocht en heel lang stand hield in een stelling met een stuk achter. Nadat zijn tegenstander ruim 20 minuten alleen maar behoudende zetten speelde en er vervolgens achterkwam dat zijn klok ook door tikte, was het met een enkele dame uitval op de koningsvleugel ineens gedaan met de tegenstand van Herman en kon de eindstand van 5,5 – 2,5 worden opgemaakt.

S.V. Denk en Zet 1S.V. Doorn-Driebergen 25,52,5
1.Kroon, H. (Henk)(1743)Egelie, P.L. (Peter)(1777)0,50,5