Uitslagen ronde 32, nog geen Clubkampioen!

Hierbij een korte impressie van de gespeelde partijen in de kampioensgroep.
Jeroen Bollaart had aan een remise tegen Eric Bies genoeg om clubkampioen te worden. Echter net als vorig jaar werd de meest onverwachte uitslag werkelijkheid. Jeroen verloor van Eric en in de andere partij (Johan de Groot – Erik Corneth) kwamen Johan en Erik kort nadat de uitslag van Jeroen – Eric bekend was geworden remise overeen, waardoor de unieke situatie ontstond dat zowel Jeroen, Johan en Erik gelijk eindigden. Er gaat nu een barrage gespeeld worden!

Eric Bies reageerde met een Franse opening op e4 van Jeroen Bollaart. Zoals vaker in het Frans kreeg Eric een sterk pionnencentrum, maar moest wel een veer laten t.a.v. de beveiliging van zijn koning door de open g-lijn. Eric zocht op de 14e zet bewust de complicaties op met e5. Jeroen antwoordde scherp met e4. Uiteindelijk wist Jeroen een kwaliteit te winnen ten koste van een pion. Maar in de overgang naar het eindspel rukten een paar akelige pionnen (voor Jeroen dan) naar voren ondersteund door een hellisch paard (weer vanuit Jeroen gezien). De twee torens en koningin van Jeroen hadden op deze manier de handen vol aan het paard + toren + koningin van Eric. In de complicaties die Eric op het bord toverde zag hij een winnende combinatie waarbij zijn paard uit de hemel ook nog geofferd werd. Hiervoor kreeg Eric een dodelijke pion op g3 en omdat zowel de h als de f lijn open waren was mat onafwendbaar geworden. Op de foto is te zien dat Jeroen het paard wel moet nemen waardoor de pion op g3 terecht kwam, anders gaat de kwaliteit verloren en Eric heeft nog steeds een winnende aanval.
(Niet zichtbaar: witte pion a4, zwart Kh8, pion h7.)

Johan de Groot werd zoals verwacht onmiddellijk geconfronteerd met de Alekhine-verdediging op Johan zijn gebruikelijke e4. In plaats van het opjagen van het zwarte paard speelde Johan zijn paard naar c3. Na een paar zetten werden de paarden geruild op c3 ten koste van een dubbelpion voor Johan. Op de 13e zet gooide Erik Corneth er Da5 tegen aan om druk te zetten op c3. Johan slaagde erin om gestaag de focus steeds meer te verleggen naar de koningsvleugel van Erik en kreeg gaande weg de partij steeds meer initiatief. Erik verdedigde zich bekwaam, maar kwam ook in tijdnood. In een stelling met nog 2 lichte stukken en een dame op het bord en een extra pion op de damevleugel voor Erik kwamen Johan en Erik remise overeen, met nog 3 sec op de klok voor Erik. Toch ook wel bloedstollend hoor.

Uitslagen van ronde 32 van de Keizercompetitie, gespeeld op 02 mei 2019:

Johan de Groot Erik Corneth ½-½
Arnoud Huibers Rob van Vuurde ½-½