sv Doorn-Driebergen 1 wint belangrijke duel tegen Vegtlust 1

Doorn-Driebergen stond 1 punt voor op Vegtlust en dit was mogelijk al een beslissend duel om het kampioenschap. Door het heersende griepvirus waren we niet in onze basisopstelling. Jeroen Bollaart en Eric Bies beide nog herstellende, werden vervangen door Jon van Midde en Gerrit Jan Hoevers. Wellicht bevond het episch centrum van de griepgolf zich inmiddels boven Maarssenbroek en zou Vegtlust ook niet op volle oorlogssterkte kunnen aantreden. Het laatste advies op woensdagavond van onze teamleider was: “Tot slot zou ik een ieder die morgen speelt willen aanraden vanavond vroeg onder de klamme lappen te duiken en morgen de hele dag in quarantaine door te brengen”!

(Helaas was de verslaggever dus niet aanwezig en is het scoreverloop niet helemaal bekend. Mogelijk later nog een update.)

Gert Legemaat kreeg vanuit een Koningsindische opening een Ben Oni achtige pionnenstructuur op het bord. Gert had overwicht in het centrum, zijn tegenstander stond zeer gedrukt en kon zich niet bevrijden. Via een schijnoffer van een paard kon Gert zijn positionele voordeel concretiseren en de winst naar zich toe trekken.

Gerrit Jan Hoevers speelde een erg onregelmatige Caro- Kann waarbij verzuimde wit om het initiatief te grijpen. Gerrit Jan pakte zijn kans wel en kreeg al snel een koningsaanval. Toen zijn tegenstander ook nog een kwaliteit verspeelde was het direct uit.

Arnoud Huibers stond op de 10e zet al verloren. Hij had zich verslikt in de opening, deed 1 pion-zet teveel waardoor beide zwarte paarden de stelling binnenkwamen en een ravage aanrichtten.

Jon van Midde speelde een vrij “soepele” remise. In de na-analyse bleek dat beiden een belangrijke tactische wending hadden gemist.

Johan de Groot zijn tegenstander kwam zo’n 25 minuten te laat en nam vervolgens uitgebreid de tijd voor de opening. Daarin was Johan op bekend terrein, zodat hij het initiatief kon houden, en zijn tegenstander al na 13 zetten in hevige tijdnood kreeg. Met een schijnoffer van de loper op f7 hield Johan de complicaties in de stelling, maar zwart verdedigde taai. De openingen in de koningsstelling waren echter uiteindelijk niet meer te houden, Johan besliste de partij op de 23e zet met een kwaliteitsoffer, waardoor de overwinning in de match binnen was.

Erik Corneth krijgt een variant van het Klassiek Hollands op het bord.De stelling is in evenwicht maar Erik is wat onnauwkeurig en komt al snel minder te staan, misschien wel verloren. Hij weet zich terug te vechten tot een remise-achtig eindspel. In hevige tijdnood ziet Erik een paardvork over het hoofd en verliest een pion. Zijn tegenstander speelde de partij daarna, ondanks hevig verzet van Corneth, koelbloedig uit. Gelukkig had de nederlaag geen gevolgen voor het team, dat toen de wedstrijd al gewonnen had.

We maken een hele grote stap op weg naar het kampioenschap!

S.V. Doorn-Driebergen 1 S.K. Vegtlust 1 4,5 3,5
1. Corneth, E. (Erik)(1937) Teuben, J.T. (Jan)(1923) 0 1