Opnieuw een zeer kleine overwinning

De wedstrijd in Soest tegen SSC 1922 2 leek wel wat op onze wedstrijd in Hoogland. Ook nu keerden de kansen in het laatste bedrijf en konden we wederom met een 3,5 – 4,5 zege huiswaarts keren. Dit bracht ons zelfs op een tweede plaats op de ranglijst met slechts een bordpunt minder dan de koploper.

Jan Esmeijer speelde zoals hij zelf aangaf niet zo best en werd al vrij vroeg in de avond van het bord gezet. Han de Wit kreeg een aanvallend ingestelde speler zonder rating tegen zich, die later bleek, al wel 12 jaar in club verband had geschaakt. Han wist na een moeizaam begin wel de twee lopers van zijn tegenstander af te ruilen tegen twee paarden, maar verzuimde om verder af te wikkelen naar remise en ging tenslotte onderuit. Gelukkig wisten Meinko Ronner en Herman Schreuder even later beiden te winnen en stonden we weer gelijk.

Meinko kreeg een hele batterij zware stukken, dame en twee torens gericht op veld b7 en nog ondersteund door een witveldige loper op g2. Deze druk was niet meer te houden en leverde een eindspel op van dame tegen toren en toen het mat dreigde te worden gaf zijn tegenstander op. Dit is de derde winst van Meinko op rij in de externe competitie, zeer goed in vorm dit seizoen.

Herman Schreuder kwam met zwart in de ruilvariant van de Franse opening terecht. Na 12 zetten zag zijn tegenstander een matdreiging op de onderste rij over het hoofd wat hij ten koste van een stuk nog kon pareren. De rest was een kwestie van techniek .

Even later wist Joost Zwaan de stand naar 2 – 3 te tillen en leek de winst binnen bereik. Joost bereikte een voorsprong in de opening, maar liet per ongeluk zijn loper landen op f5 i.p.v. het geplande g4. Zijn tegenstander reageerde gelukkig niet al te best en verzuimde een opgerukte pion op f5 en passant te slaan, omdat hij meende een dodelijke dameschaak te kunnen uitdelen. Joost kon vervolgens alles afruilen en met twee pluspionnen het toreneindspel simpel afronden.

Maar op de overige borden werd het wat minder florissant. Peter Egelie speelde het London en liet pion b2 slaan door de vijandelijke dame, om zo wat ruimte te krijgen voor een aanval. Zoals wel vaker wist Peter uit een niet betere stelling tenslotte de winst te forceren, deze keer door een paardvorkje met schaak, waarbij zijn tegenstander een toren verloor en de koning omlegde.
De stand was inmiddels 4-2 in ons voordeel gekomen.

Rob van Vuurde was op bord 1 tegen een sterke 1800 speler in een toreneindspel terecht gekomen met ieder nog 6 pionnen. Even dreigde het mis te gaan toen Rob een pion achter kwam, maar met fraai verdedigen werd een patstelling bereikt waarbij de laatste overgebleven pion niets meer te vertellen had. Hiermee werd de overwinning binnen gesleept.

Jos Derksen was nog gewikkeld in een eindspel waarbij tenslotte de toren van zijn tegenstander meer gewicht in de schaal legde dan de loper van Jos en werd de einstand op 3,5 – 4,5 bepaald.

SSC 1922 2 S.V. Doorn-Driebergen 2 3,5 4,5
1. Nota , C. (Corjan)(1869) Vuurde van, R.E.M. (Rob)(1737) 0,5 0,5