Doorn-Driebergen 1 wint ruim van Paul Keres 2

De wedstrijdleider Ton van der Linden moest enige moeite doen om de spelers te laten beginnen aan de partijen. Diverse spelers van Doorn-Driebergen 1 spelen ook bij Paul Keres, dus er waren enige “discussies” over consumptiebonnen en of het nu 8 tegen 8 was of 10 tegen 6. In deze ontspannen sfeer werd de wedstrijd gestart.
Rik van Drie kreeg met wit een vervelende zwarte pion op f2. Zijn tegenstander had diverse dreigingen en eentje ervan zag Rik over het hoofd en dat kostte een stuk, 0-1.

Jon van Midde kende zijn tegenstander John van Rooy nog van vroeger van PK. Na zijn 1.e4 kwam er een Caro Kann op het bord en hij koos voor 3 ed5. Daarna 4 c4 en toen 4..dc4, wat ongebruikelijk, maar John vreesde c4-c5, ten onrechte. Hij kreeg na 5.Lxc4 e6 prettig spel met ruimtevoordeel. Een beetje zinspelen op een bekende dubbelaanval werd wel gezien, maar even later volgde alsnog de truc. Na 20 zetten had wit een 3 kwartier meer en zwart geen tijd noch compensatie. Na nog een zet of wat met loper tegen toren gaf zwart op, 1-1.

Jeroen Bollaart speelde met zwart, tegen zijn naamgenoot, Jeroen van Meerwijk. Net als Erik Corneth, is Jeroen (Bollaart) hoofdlid bij Paul Keres en dubbellid bij Doorn-Driebergen dus zij speelden tegen bekenden. Jeroen ruilde zijn sterke loper op b7 tegen een wit paard op f3. Na het min of meer gedwongen gxf3 was de witte koningsstelling verzwakt maar wit had nog compensatie vanwege het loperpaar. Het was dus zeker niet snel gedaan maar toen wit dameruil aanbood en zwart direct daarna pion b2 kon winnen, waren alle witte pionnen geïsoleerd. In het eindspel kon zwart nog een pion veroveren terwijl het witte loperpaar niet veel kon doen. Toen een zwarte vrijpion kon doorlopen gaf wit op, 2-1.

Wim van den Bosch speelde met wit tegen een “Siciliaan”. De strijd verliep regelmatig maar uit analyse achteraf bleek dat beiden ergens een mooie kans hebben laten liggen. Na 30 zetten stond er een evenwichtig toreneindspel op het bord, waarop wit en zwart het punt hebben gedeeld. 2½-1½.

Erik Corneth kreeg een hoofdvariant van de Aljechin op het bord. Zijn tegenstander liet toe dat zijn pionnenstructuur op de damevleugel werd beschadigd. Kort daarna kon Erik door een misrekening van zijn tegenstander een pion winnen. Dit alles gebeurde vroeg in de partij en Erik ging daarna alle complicaties verder uit de weg en haalde het volle punt binnen, 3½-1½

Gert Legemaat zette met zwart een soort Ben-Oni structuur op het bord. Aan de blikken van buurman en Ben-Oni kenner Rik zag Gert al dat hij dat niet op de meest handige manier gedaan had. Hij kreeg een gevaarlijke koningsaanval over zich heen, maar toen Gert eenmaal met paarden op g7 en f8 zijn “kaartenhuis” overeind hield kon hij op de damevleugel zelf het initiatief nemen en een tegenaanval op poten zetten. In de verwikkelingen die volgden trok Gert uiteindelijk aan het langste eind en haalde daarmee de teamwinst ook binnen, 4½-1½.

Johan de Groot kwam met zwart goed uit de Schotse opening. Hij had een licht initiatief, maar dat was niet voldoende om kansen te creëren. Nadat zijn tegenstander de stelling had geconsolideerd leek een remise-aanbod een verstandige keus, en dat werd direct aanvaard. Hiermee was het 5-2 geworden.

Eric Bies was als laatste nog bezig. Na een moeizame opening was de stelling moeilijk te beoordelen. Zijn tegenstander ging op pionnenroof op de damevleugel, terwijl Eric zelf probeerde een koningsaanval op te zetten. De stelling was lastig en zwart zag een witte dreiging over het hoofd, zie de stelling na Pc6-e7?:
28.Txg7+!! Uit! Eric had niet alles hierna berekend en had nog geen mat gezien, maar zijn gevoel zei dat dit er wil moest zitten of materiaalwinst. Ze zaten ook in de laatste paar minuten. 28…Kxg7 (28…Kh8 29.Txf7 Dh5 dreigt en zwart kan alleen via veel materiaal dit voorkomen; 28…Kf8 29.Pxe6+ Ke8 30.Dxf7#) 29.Ph5+ 29…Kg6 (29…Kh8 30.Df6+ Kg8 31.Dg7#) 30.Dxf7+ (30.Dg4+ Jeroen Bollaart gaf direct na de partij een snellere winst aan! Eric was eerder veel met f7 bezig vanwege de batterij en overzag deze winst. 30…Kh7 31.Dg7#) 30…Kg5 31.h4+ Kg4 32.Df3+ Kh3 33.Pf4# (En hier zat de tegenstander ook even te kijken/beseffen dat dit mat was.).

Zo blijven we koploper!

S.V. Doorn-Driebergen 1 S.V. Paul Keres 2 6 2