S.V. Doorn-Driebergen 1 verplettert Oud Zuylen 2 met 8-0

Door de nieuwe gevormde KNSB 4e klasse waren er vele verschuivingen in de onderbond. Tevens start er dit jaar een gezamenlijke regionale acht- en viertallencompetitie in de bonden SGS, OSBO en SBO, de zogenaamde SOS competitie. Het was dus even afwachten hoe de nieuwe indeling eruit zou zien.
De start van het seizoen kon niet beter voor Doorn-Driebergen 1. Wij zijn weer sterker geworden en we troffen een tegenstander die het dit jaar zwaar gaat krijgen.

Gert Legemaat bracht met de zwarte stukken een Siciliaanse opening op het bord. Na de opening stond het ongeveer gelijk. Zijn tegenstander besloot toen met zijn paard te gaan aanvallen op de damevleugel daar waar verdedigen op de koningsvleugel geboden was. Dit gaf Gert de kans een koningsaanval in te zetten d.m.v. een loperoffer (zie de stelling): 17. … Lxh3, 18.Pa6 De7 (na gxh3 volgt dan Dg5+ en Dg2 mat) 19.Kh2 Lxg2 en wit gaf op.

Rik van Drie kwam slecht uit de opening en zijn tegenstander kreeg het initiatief en dreigingen. Om die dreigingen te voorkomen besloot Rik een pion te offeren met het idee dat hij een van zijn drie zwakke pionnen wel terug zou krijgen. Zijn tegenstander gaf vrijwel direct weer een pion terug om zijn aanval door te kunnen zetten. Hij vergat echter dat er ook nog een loper in stond. Met een loper meer kon Rik een mataanval inzetten en toen het mat niet meer voorkomen kon worden gaf zijn tegenstander op.

Arnoud Huibers had weinig moeite met zijn tegenstander die op de 15de zet geen veld meer vond voor zijn paard. Een scherpe koningsaanval met twee paarden, een dame en een toren werd hem op de 22ste zet fataal.
Na deze snelle voorsprong duurde het vrij lang voordat er weer een resultaat was. We stonden op veel borden gelijk tot iets beter maar het ratingverschil werd merkbaar.

Johan de Groot offerde met zwart in een scherpe opening een pion in ruil voor positionele compensatie . Hij kreeg een sterk paard op d3, dat daar vrijwel niet weg te krijgen was. Langzaam aan kwam zwart in het voordeel, en Johan wist in het eindspel zijn inmiddels verkregen pluspion te verzilveren.

Eric Bies had de hele partij meer ruimte en wat ontwikkelingsvoorsprong. Hij kon echter niet direct hier van profiteren. Hij werd geholpen door z’n tegenstander die een pion offerde maar niet goed vervolgde waardoor Eric een koningsaanval kreeg. In tijdnood besloot Eric tot een grote afruil en met twee pionnen meer werd het eindspel uiteindelijk gewonnen.

Wim van den Bosch speelde met wit een Siciliaan die lang gelijk opging. Na het wederzijds openen van de g- lijn kwam de zwarte koning in de klem gevolgd door mat.

Jeroen Bollaart speelde tegen de sympathieke teamleider van Oud Zuylen 2, Midas Schonewille. Jeroen kwam wat gedrukt te staan in een opening die hij nog niet zo lang speelt maar, zoals Gert Legemaat hem vertelde na afloop van de partij, is het met deze ‘Moderne verdediging’ (1. e4 g6) juist de bedoeling dat zwart een tijdje op de pijnbank ligt. Er ontstond een lastige middenspelfase met vele keuzes. Gelukkig voor Jeroen miste z’n tegenstander enkele aanvallende zetten en na het afruilen van de zware stukken bleef een eindspel over waarin het loperpaar en de koning van Jeroen een pion naar de overkant van het bord konden begeleiden.

En toen was alleen Erik Corneth nog bezig tegen, nieuw clublid, Alwin van Ee die ook voor Oud Zuylen speelt. Er waren sowieso veel spelers die voor dezelfde verenigingen hadden gespeeld. Alwin moest op het laatste moment invallen en maakte het Erik erg moeilijk. Er kwam Hollands op het bord en Alwin verraste Erik met een gambiet, 2.g4!?. Nadat Erik de pion aannam en later weer teruggaf, om niet in de verdediging verzeild te raken, leek het middenspel in evenwicht te zijn. Toen Alwin plots lang rokeerde terwijl Erik al kort was gegaan kwam er leven in de brouwerij. Alwin kwam hier het beste uit, maar durfde niet toe te slaan uit vrees voor tegenspel. Volgens Erik was het echter een compleet gewonnen stelling voor Alwin. Er kwam een paard-pionnen eindspel op het bord waarbij beide spelers ook zwaar in tijdnood waren. Alwin gaf uiteindelijk op in een stelling die mogelijk voor Erik gewonnen was maar hij betwijfelde zelf of hij de winst in tijdnood had gevonden.

Hierdoor werd het wel een hele grote overwinning, 8-0.

S.V. Doorn-Driebergen 1 S.C. Oud Zuylen Utrecht 2 8 0
1. Groot de, J.A. (Johan)(2035) Tempelman , F. (Frank)(1740) 1 0