sv Doorn-Driebergen 3 toont vechtlust en veerkracht

[responsivevoice_button voice=”Dutch Female” buttontext=”Luisteren naar het bericht”]
Het derde achttal heeft een spannende wedstrijd tegen het tweede team van Leusden in winst omgezet. Beide teams misten een aantal vaste krachten, bij DD3 ontbraken Jan Esmeijer door verdrietige familieomstandigheden, en Bastiaan Gramser. Twee van onze teamleden begonnen fysiek gehavend aan de strijd, invaller Dirk Rijneker door een onvrijwillige confrontatie met een kapstok, en Dick la Pleine door een ongelukkige val in een kerkbank, niet in de speellocatie en niet op de speelavond gelukkig. Diezelfde Dick zorgde voor het eerste volle punt. Hij had geen enkele moeite met zijn tegenstander, die zoveel plezier aan het spel beleefde dat deze onbekommerd veel te lang met twee stukken achterstand doorspeelde. Jos Pak voegde daar aan het eerste bord een knappe remise aan toe in een gesloten, positionele Nimzo-Indiër met zwart. Daarna wist Peer van Putten ook een half punt in de wacht te slepen na een slordige start in diens favoriete Ponziani-opening.

Door Ton van der Linden werd de marge tot twee punten uitgebouwd. Een knappe prestatie want hij stond na een pionoffer van zijn tegenstander lange tijd onder zware druk en hij leek te bezwijken onder een koningsaanval. Maar Ton neutraliseerde de aanval en het was erop en erover: 3-1. Helaas gingen de volgende twee partijen verloren: invaller Pim Jongeneel kreeg met wit een zwart paard op bezoek op veld e3 dat maar niet wilde weggaan, waardoor Pim na een lange strijd positioneel verloren kwam te staan en uiteindelijk moest opgeven. Dirk Rijneker stond lange tijd gelijk, maar werd beetje bij beetje weggeschoven. Zelf verontschuldigde hij zich naderhand met: “ik zat te kneien”, maar daarmee deed Dirk zich tekort.

Bij een 3 – 3 stand werd het loeispannend. Een gelijkspel leek een logische uitslag te worden, want Renee Brands zat in de verdrukking en Martin Beekelaar stond een kleine kwaliteit voor. Maar wat gebeurde: Renee kwam met een geweldig torenoffer of g3 en verpulverde in enkele zetten de witte stelling en liet de verbijsterde tegenstander hoofdschuddend achter. En toen moest Martin Beekelaar het afmaken: hij stond beter, dat wel, maar zijn tegenstander had veel meer tijd en die had uiteraard geen zin in een remise. En het werd drukker en drukker om de laatste twee spelers, spanning alom. Martin bleef stoïcijns nadenken, zelfs met maar 2 minuten op de klok, en voor zijn schaakleven werd gevreesd. Maar toen bezweek zijn tegenstander met een blunder, Martin won een stuk en offerde daarna nodeloos een toren waardoor bij een verkeerde afwikkeling het alsnog remise had kunnen worden. Dat deed hij gelukkig niet, waardoor de eindstand 5 -3 bereikt werd. Een mooie, sportieve en spannende schaakavond!

Doorn-Driebergen 3 Leusden 2 5 3
1. A. Pak (Jos) (1641) E. Moed (Egbert) (1603) 0,5 0,5