sv Doorn-Driebergen 2 behaalt een gelijkspel tegen Lekstroom 3

Op voorhand hadden wij ons wel een overwinning in gedachten, maar het bleek tenslotte nog een zware klus om tot een gelijkspel te komen tegen het derde van Lekstroom, een fusieclub met spelers van voormalige clubs uit Nieuwegein, Vianen en IJsselstein.
Aan bord 1 trof Wim van den Bosch een oud collega van Han de Wit, die hem voor de wedstrijd vertelde na 16 jaar maar weer eens lid te zijn geworden van een schaakclub. Hij was het schaken nog niet verleerd en wist een remise af te dwingen na ruil van veel materiaal. Jan Hellevoort wist deze keer niet te imponeren en moest na een bloedeloze strijd en na verlies van een stuk al vroeg opgeven. Ronald Stomphorst kon ook al geen potten breken en kwam niet verder dan een remise. Han de Wit bracht de stand weer in evenwicht; na een gevecht om de e-lijn waar de torens werden afgeruild wist hij met sluw spel van de dame twee pionnen te veroveren , waarna het na afruil van alle stukken makkelijk was te winnen.

Invaller Jos Pak dacht een dame tegen toren te winnen maar verrekende zich in de voorbereidende loperzet en gaf de loper zonder compensatie weg. Ook een wanhoops dameoffer bleek niet te werken en zo kwamen we met nog drie partijen te gaan op een vol punt achter. Gelukkig was Meinko Ronner op dreef en wist met een schitterende matcombinatie waarin zijn witte loper de hoofdrol speelde de stand weer in evenwicht te brengen. Deze loper stond gericht op de pion op veld g2 met een ingesloten koning op h1 en werd na een bloedstollende tegenaanval uiteindelijk gesteund door dame en toren waarna het mat niet meer te voorkomen was.

De tweede invaller Jan Esmeijer hield de spanning verder op kookpunt te houden door remise te scoren na een heftige partij. Peter Egelie stond onder zware druk door een ver opgerukte pion ondersteund door koning en loper. Na gedwongen afruil hiel hij nog een toren over waarmee hij twee pionnen op de a en b lijn ondersteunde. Deze twee pionnen gaf hij op en ruilde de toren tegen de loper en verre pion af. Hij hield een randpion op de h-lijn over, maar de koning van de tegenstander kon net op tijd een remise afdwingen. Hiermee werd het gelijkspel een feit; beide partijen konden zich vinden in dit resultaat.

Doorn-Driebergen 2 Lekstroom 3 4 4
1. W. van den Bosch (Wim) (*) J.B. Rigter (*) 0,5 0,5