sv Doorn-Driebergen 3 tegen Amersfoort 5, een avond met parallellen

Het 5e team van Amersfoort versloeg het 3e team van Doorn-Driebergen met de parallelle cijfers 5-3. Vooraf was op een gunstiger uitslag gerekend, immers in dezelfde competitie werd eerder ook al met 5-3 verloren van het 4e van Amersfoort, dat veel sterker wordt ingeschat. Zelfs de onvrijwillige afwezigheid van Renee Brands, waardoor het 8-tal gedwongen een 7-tal werd (al de tweede keer dat we bij een uitwedstrijd niet compleet waren!), verminderde het optimisme geenszins: dan wordt het 1-7, werd gegrapt. Niets was minder waar, want gezien het wedstrijdverloop was ons team kanslozer dan de vorige keer.

De 1-0 achterstand kon niet worden weggewerkt. Bastiaan en Martin speelden beiden een degelijke remise, de onvermijdelijke uitkomst van veel stukkenruil. Ook Ton, die een bekende tegenstander trof, kon in een voorbereide Pirc niet tot winst komen. Dick verloor een stuk en daarmee de partij. Peer had een manoeuvreerpartij tegen een snel spelende en drinkende tegenstander. Toen deze rond 21 uur zijn 6e flesje omstootte besloot Peer hem om tactische redenen nog meer bier aan te bieden, maar dit had geen merkbaar effect, remise dus.

Rob, die voor de 2e achtereenvolgende keer inviel in een uitwedstrijd, won ook deze invalbeurt. Rob stond snel positioneel gewonnen in zijn geliefde opening, na een dubbele pionwinst. Een onnodig, maar onweerstaanbaar dame-offer bracht de winst niet in gevaar. Bij de stand 4-3 was het aan Peter, die eveneens voor de 2e keer inviel, om er een gelijk spel uit te slepen. Na een veelbelovende opening en gemiste kansen in het middenspel, raakte hij het initiatief helaas kwijt, en speelde in verloren stand nog moedig door, maar tevergeefs. Een 5-3 nederlaag op een avond met positieve maar vooral teleurstellende parallellen.

Amersfoort 5 Doorn-Driebergen 3 5 3
1. Martin Bos (1656) Rob van Vuurde (1706) 0 1