Mooi slotconcert

Soms is het zo stil in de wedstrijdzaal dat je de klok kunt horen tikken. Bij de kloksimultaan op de laatste avond hoorde je met al die digitale uurwerken zelfs dat niet. Stilte is voor sommigen de rijkste vorm van harmonie en inderdaad, in alle harmonie zongen drie heldentenoren, Eric Bies, Johan de Groot en Gert Legemaat, hun partijen; elk negen duetten, in samenzang, zonder wanklank. Is er een grotere rijkdom denkbaar?

Eric vond tegenover zich een team bestaande uit : Hoevers, Stomphorst, Zwaan, de Wit, Esmeijer, van Midde, Rijsdijk, R. Brands en Jongeneel. Johan streed tegen v.d. Bosch, Schreuder, Egelie, v.d. Linden, la Pleine, T. Visser, Karayilan, v.d. Zijde en S. Visser. Gerts tegenstanders waren: Jacobs (nieuw/oud-lid),van Vuurde, Derksen, Gramser, Beekelaar, Rijneker, Meinders, van Amerongen en Verbraak. Dit is voorwaar formidabele tegenstand en het is een bewijs voor de kwaliteit van onze toppers dat ze het er zo goed van afbrachten.

Gert met zijn rustige gezonde stijl was als eerste klaar; rond kwart over elf. Gert weet van geven en nemen. Hij had gebogen voor Rob van Vuurde en remise toegestaan aan Bastiaan Gramser en Frans Jacobs, maar de overige punten waren voor hem.

Johans scherpe spel vereist een voortdurend en tijdrovend focussen op details en de paar analoge klokken gaven die tijd niet terug. Tweemaal verloor hij door tijdsoverschrijding; tegen Nilüfer en Hans van der Zijde. Ook hij moest een keer het hoofd buigen: voor Wim van den Bosch; en een remise toestaan aan Peter Egelie.

Indrukwekkend was de prestatie van de nieuwe clubkampioen. Hij was, rond kwart voor twaalf, als laatste klaar. Maar zoals we vaker van hem zagen in de eindfase van een partij : met sterk spel en zeer alert reageren op de kleinste kansen, wist hij nog punten te verzamelen waar anderen met een vermoeid hoofd in remise zouden hebben berust. Nergens verloor hij en remise was er slechts voor Han de Wit, Jan Esmeijer en Jon van Midde. Hij besloot de avond , het seizoen en de zittingsperiode van de voorzitter door deze laatste mat te zetten!