Uitstekend slotakkoord in Utrecht

Met een 5,5 – 2,5 overwinning op Oud Zuylen Utrecht 6 heeft het tweede team de competitie uitstekend afgesloten met een waarschijnlijk gedeeld derde plaats in de eindstand van de tweede klasse D. Han de Wit kwam met zwart slecht uit een Scandinavische opening en moest alle zeilen bijzetten om in een volkomen remisestand te eindigen. Jan van Ruler ging helaas onderuit; hij raakte onnodig een kwaliteit achter waarna het verder bergafwaarts ging en kon Ton Mackaay, na zijn zege op Gert Legemaat, opnieuw een overwinning op Doorn-Driebergen bijschrijven.
Op de overige borden stonden we goed en als eerste wist Jan Hellevoort het volle punt binnen te halen. Alsof het was afgesproken kwam Anja Vis net op dat moment de speelzaal binnen en kon oud clubgenoot Jan als een echte rondemiss op beide wangen zoenend feliciteren onder fel protest van de Oud-Zuylers.

Jan Esmeijer, eindelijk met pensioen, deed weer eens mee aan een uitwedstrijd en moest ondanks een vrijpion in een toreneindspel genoegen nemen met remise. Daarna stroomden de punten binnen. Martin Beekelaar bouwde een goede stelling op, liet zich niet verleiden op het snoepen van een randpion, maar liet met een niet meer weg te krijgen paard in het centrum, ondersteund door dame met twee torens op een rij zoveel druk uit te oefenen dat zijn tegenstander uiteindelijk bezweek.

Meinko Ronner won een pion, bouwde rustig verder aan een zeer goede druk stelling en haalde het volgende punt op.Fadi Alzaher verziekte met een fraaie combinatie de rokade van good old Jo Drijver waardoor een van zijn torens niet meer in het spel kwam en na wat laatste stuiptrekkingen werd de partij in Fadi’s voordeel beslist. Als laatste was Herman Schreuder in een lastige stelling verzeild geraakt met een koning midden op het bord. Gelukkig kreeg hij onverwacht een remiseaanbod, wat na enig overwegen werd aanvaard en hiermee werd de 5,5- 2,5 overwinning een feit.

Oud Zuylen Utrecht 6 Doorn-Driebergen 2 2,5 – 5,5
1. Bas Lobik 1694 Meinko Ronner 1673 0 – 1