Veel schaamrood na wedstrijd tegen OZU

OZU is een fusieclub uit Utrecht. Ze weten zelf nog niet dat ze zo heten, want de naam is bedacht door Peter Egelie. Het team waar wij tegen speelden had ook OZ kunnen heten. Vorig jaar speelden ze nog als Oud Zuylen 4 in de tweede klasse. Na de fusie met Utrecht mochten ze op de positie van Utrecht 3 in de eerste klasse spelen. Dat lijkt de bonus van een fusie, ware het niet dat geen enkele speler van Utrecht 3 het team kwam versterken. Dus stonden ze puntloos onderaan, uit welke positie wij ze meenden te moeten verlossen.

We liepen, zoals verwacht, vlot uit naar een 2-0 voorsprong dankzij Gerrit Jan Hoevers en Rik van Drie. Gerrit Jan had het even moeilijk na een zwakke opening maar profiteerde met stukwinst van een vergissing van zijn tegenstander. Rik kwam gewonnen te staan na een mooi schijnoffer met een toren. Hij blijft dus topscorer. Onze onderschatte tegenstander kwam terug dankzij een remise van hun invaller aan het achtste bord tegen Ronald Stomphorst (ratingverschil bijna 300 punten!) en verlies van Peter Egelie die met een kwaliteit achter eeuwig schaak over het hoofd zag.

Het eerste schaamrood kleurde onze wangen toen Gert Legemaat zich in goede stelling liet overvallen op de onderste rij. Hij werd naar eigen zeggen ‘uitgerookt’ met mat op f3 als besluit. We stonden onverwacht gelijk. Gelukkig was daar Eric Bies die al vroeg een pion voorkwam en naar een gewonnen eindspel afwikkelde. De vreugde duurde echter slechts kort. Johan de Groot kleurde onze wangen extra bij door in het eindspel onderuit te gaan. Hij heeft in bondswedstrijden dit jaar duidelijk minder controle over het klokkenspel. Het stond 3½-3½. Een uurtje eerder zou dat geen probleem geweest zijn maar Rob van Vuurde had inmiddels zijn gewonnen positie om zeep geholpen door een paard weg te geven. Gelukkig had hij er nog enkele pluspionnen aan overgehouden, genoeg voor remise. Onze tegenstanders van OZ togen blij verrast met hun eerste matchpunt huiswaarts.

Doorn-Driebergen 1 Oud Zuylen Utrecht 4 4 – 4
1. Johan de Groot 1987 Harm Verbeek 1794 0-1